در این گفتار سعی داریم نگاهی بینداریم به کنتاکتور های اشنایدر و هیوندای به عنوان دو برند مطرح برق صنعتی یکی در اروپا و مهد صنعت یعنی فرانسه و دیگری در کره جنوبی، کشوری که طی این سال ها در عرصه پیشرفت در عرصه صنعت برق زبان زد خاص و عام بود.

کنتاکتور ها نوعی کلید مغناطیسی هستند که جهت قطع و وصل کردن مدار و نیز کنترل و فرمان مدارهای الکتریکی به کار گرفته میشوند. این کلید از دو هسته که به شکل E  و U میباشند تشکیل شده اند. این دو هسته توسط یک فنر از هم جدا میشوند و یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است.

 

در میان هسته ثابت کنتاکتور یک بوبین قرار گرفته است که زمانی که دارای جریان الکتریکی میشود در هسته ثابت نیز نیرو الکترومغناطیسی القا شده و با خاصیت و ماهیت مغناطیسی که دارد باعث میشود هسته متحرک به هسته ثابت نزدیک تر شده و عملا نیروی کششی فنر را خنثی میکند.

طی این فرآیند کنتاکت ها با یکدیگر اتصال پیدا میکنند. اگر بخواهیم به عبارتی دیگر نتیجه این پروسه را بررسی کنیم باید بگوییم که طی این عمل کنتاکت های اصلی کنتاکتور بسته میشوند و کنتاکت های فرعی باز خواهند شد.

اگر مدار تغذیه بوبین قطع گردد (یعنی جریان الکتریکی که به آن متصل بود قطع شود) در اث نیروی فنری که داخل کلید است مجدد هسته متحرک به حالت اولیه خود باز میگردد.

از کنتاکتور ها معمولا در کنار کلید مینیاتوری در مدار ها و تابلو برق ها استفاده میشود.

کنتاکتور در یک مدار و تابلو برق نقش فرمان و کنترل مدار را برعهده دارد که در کنار آن تجهیزاتی مانند کلید اتوماتیک، بی متال، محافظ جان، رله حرارتی و ... نقش محافظت از مدار را ایفا میکنند.

نگاهی به کنتاکتور فرانسوی اشنایدر الکتریک

یکی از انواع کنتاکتور های بسیار مرغوب و عالی در بازار کنتاکتور اشنایدر فرانسه Schneider میباشد. کنتاکتور اشنایدر به طور کلی در مورتور هایی که ولتاژشان 380 الی 400 ولت است، چه از نوع سه فاز و چه تک فاز با قدرت قطع 4 الی 75 کیلووات در رنج کنتاکتور های اشنایدر سری D  و 55 تا 450 کیلو وات در رنج کنتاکتور های سری F  استفاده میشود.

از ویژگی های بسیار برجسته کنتاکتور اشنایدر طول عمر بسیاری بالای این محصول است که البته این طول عمر تقریبا در اکثر برندهای اروپایی تجهیزات برق صنعتی نظیر زیمنس و ABB و سکومک مشترک است.

از حیث جریان بار الکتریکی کنتاکتور های اشنایدر که اغلب تا رنج 800 آمپر ساخته و به صورت سه فاز طراحی و عرضه میشوند.

الکتروشایلی به عنوان سرآمد تامین کنندگان تجهیزات برق صنعتی و اتوماسیون و به عنوان یکی از بهترین عرضه کنندگان محصولات اشنایدر با قیمت بسیارعالی و مطلوب تجهیزات این کمپانی عظیم فرانسوی را تقدیم مصرف کنندگان و تامین کنندگان میکند.

برای ارسال صورت خرید و یا مشاوره خرید با کارشناسان ما در الکتروشایلی تماس حاصل نموده و بهترین خرید خود را با ما تجربه کنید.

کنتاکتوری از خانواده هیوندای

هیوندا الکتریک کره جنوبی یکی از پرآوازه ترین برندهای آسیایی حوزه تجهیزات برق صنعتی و اتوماسیون است که رقیب اصلی برندهای اروپایی محسوب میشود.

الکتروشایلی نماینده لاله زار هیوندا الکتریک که بهترین قیمت و کیفیت را به مشتری عرضه میکند را میتوان مناسب ترین مرجع خرید و تامین تجهیزات برق صنعتی هیوندای دانست.

حال بیایید نگاهی داشته باشیم به کنتاکتور هیوندای الکتریک که از نمونه های ایرانی آن میتوان به کنتاکتور پارس فانال اشاره کرد؛ که یکی از بهترین و مرغوب ترین کنتاکتور های موجود در بازار لاله زار میباشد.

از جمله امکانات کنتاکتور هیوندا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

حفاظت پایدار و با دوام از موتور برای سیستم های متنوع صنعتی در جهت افزایش عملکرد عایقی

ساختار بهینه جهت نصب آسان و نصب مستقیم رله اضافه بار حرارتی

کاهش فضای نصب به جهت جمع و جور بودن ابعاد و اندازه کنتاکتور

مصرف بهینه برق در رله های کمکی تعبیه شده است

انواع کنتاکتور هیوندای

در بازار لاله زار تقریبا تمامی مدل ها و سری های کنتاکتور هیوندا جز پرفروش ترین ها و مورد استقبال ترین های بازار است. با این حال اگر بخواهیم از نگاه فنی به این موضوع بنگریم باید بگوییم که کنتاکتور هیوندای دو دسته ی کلی استاندارد و کامپکت تقسیم میشود. نظر به این تقسیم بندی باید بگوییم که یکی از مرغوب ترین و بهترین و محبوب ترین کنتاکتور های هیوندای کره جنوبی کنتاکتور های مدل HG میباشد که سهم بسیار زیادی در بازار لاله زار دارد.

تفاوت کنتاکتور اشنایدر و کنتاکتور هیوندای

کنتاکتور استاندارد هیوندای با نام Standard HGC و بیمتال آن Standard HGT و کنتاکتور کامپکت هیوندای Compact HGC و بیمتال آن Compact HGT در بازار موجود هستند. لازم به ذکر است همانطور که از نام کامپکت پیداست ابعاد و اندازه کنتاکتور های کمپکت هیوندای به نسبت اندازه کنتاکتور معمولی و استاندارد هیوندای کوچک تر است.

سری کنتاکتور های HG استاندارد برای سه فاز 220 ولت و سه فاز 400 ولت از 9 آمپر تا 800 آمپر طراحی و تولید شده است که از 2.5 کیلو وات تا 220kw را شامل میشود.

از لحاظ ساختاری کنتاکتور هیوندا بسیار منسجم و بی بدیل است و شامل اجزایی نظیر ترمینال اصلی، ترمینال کمکی، ترمینال قدرت کنترل، روکش ایمنی، قاب فوقانی، صفحه پبلاک، حفره نصب پیچ و حفره نصب کنتاکت کمکی میباشد.

به لحاظ کلی کنتاکتور هیوندای و کنتاکتور اشنایدر در مقایسه با یکدیگر هر کدام از ویژگی های منحصر به فرد و بسیار خوبی برخوردار هستند. اشنایدر الکتریک از لحاظ عمر تجهیز، کارایی و استاندارد بالا بسیار مورد استفاده است اما به طبع قیمتی که به مراتب بالاتر از کنتاکتور های آسیایی ست و نیز به خاطر اینکه گارانتی رسمی و نمایندگی اصلی آن در ایران موجود نیست گاهی مورد بی توجهی قرار میگیرد. با این حال الکتروشایلی به عنوان مرجع اصلی و مناسب تجهیزات برق صنعتی اشنایدر تمامی تجهیزات این کمپانی را با تضمین اصالت کالا و بهترین قیمت ارائه میکند.

در خصوص کنتاکتور هیوندا نیز از آنجا که ایده گستر الکتروشایلی نمایندگی هیوندای در لاله زار است بهترین قیمت و درصد تحفیف را ارائه میکند این قیمت واقعی و مناسب در کنار گارانتی اصلی و جنس اورجینال مواردی ست که نزد هر تامین کننده ای حاصل نخواهد شد.