لوگو یک علامت تجاری اختصاصی برای هر برند و یا شرکتی است که قصد دارد با استفاده از این علامت، مالکیت محصولات و خدمات منحصر به فرد خود را نشان دهد. این علامت به زیبایی و با دقت خاصی طراحی می‌شود تا به مخاطبان و مشتریان خود، مورد اعتماد بودن، یونیک بودن و متمایز بودن خود را از سایر رقبای حاضر در صحنه نشان دهد. بدست آوردن اعتماد مردم، یعنی بدست آوردن سهم فروش بالا و مارکتینگ موفق.

موفقیت بالای یک برند، توجه مردم و خصوصا کلاه برداران و سو استفاده گران را جلب خواهد کرد لذا برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایندی، لازم است لوگو و برند خود را ثبت کنید تا تمامی حق و حقوق آن برای شما محفوظ بماند تا در صورت سواستفاده از آن، تمامی حقوق مادی و معنویتان محفوظ بماند.

فواید ثبت لوگو تجاری

ثبت لوگو تجاری به شما کمک خواهد کرد که قادر باشید از طریق مراجع قانونی برای خود اقدام کنید. ثبت لوگو تجاری مراحل زمانی خاصی دارد که لازم است به ترتیب برای آن آماده شوید.

در این مقاله برای اطلاعات بیشتر شما به این سؤالات پاسخ خواهیم داد: برای ثبت لوگو چه باید کرد؟ به‌راستی ثبت لوگو چیست؟ مراحل ثبت برند و لوگو چیست؟ و اساساً ثبت لوگو چگونه است؟ و در نهایت برای ثبت لوگو به کجا باید مراجعه کرد؟ به‌صورت کامل برایتان یک راهنمای ثبت لوگو آورده‌ایم. پس تا آخر مقاله همراهمان باشید.

طراحی لوگو

اولین چیزی که یک طراح لوگو به آن می‌اندیشد این است که لوگو باید به‌یادماندنی باشد. به‌هرحال طراحی لوگو شما می‌تواند بر روی دید مخاطب شما تأثیر زیادی داشته باشد  و اولین چیزی که به ذهن مخاطب می‌رسد این است که چگونه این لوگو را طراحی می‌کنند. در ادامه به ویژگی‌های مهم که یک لوگو باید داشته باشد اشاره می‌کنیم: باید ساده، قابل‌فهم، با کاربرد آسان باشد. از این نظر که افراد با دیدن آن متوجه شود که لوگو چیست و چگونه می‌تواند بر روی مشتری تأثیر بگذارد.

لوگو باید در ذهن مردم ماندگار شود. یک لوگو خوب باید قابل‌فهم، واضح، قابل خواندن، مؤثر و قابل‌درک باشد. لوگو باید تصویری از برند شما در ذهن افراد ایجاد کند. از این نظر که مردم با دیدن لوگو چه چیزی به ذهنشان می‌آید؟ چه احساسی در مورد برند شما دارند؟ لوگو باید در ذهن همه بماند. ازاین‌رو لوگو باید به‌راحتی قابل خواندن باشد. ازاین‌رو می‌تواند در یاد افراد بماند و مردم را به خود جذب کند. می‌تواند بسیار سریع، واضح و ساده باشد.

برای ثبت لوگو چه باید کرد

به‌راستی ثبت لوگو چگونه است؟ برای ثبت لوگو به کجا باید مراجعه کرد؟ لوگوها چه جایگاهی در تجارت دارند؟ لوگو یکی از اولین چیزهایی است که افراد با آن آشنایی پیدا می‌کنند، البته این اولین چیزی است که به چشم افراد می‌آید و اولین چیزی است که آن‌ها می‌بینند. لوگوی شما باید به‌خوبی معرف کسب‌وکار شما باشد و در ذهن مشتری حک شود. لوگو باید نمادی از برند و شعار شرکت و یا اشخاص حقیقی باشد تا مردم با دیدن آن به‌سرعت به یاد محصولات و خدمات یونیک شما بیافتند.

زمان رونمایی از لوگو و برند

به ثبت رساندن لوگو زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود و قیمت‌های هر بخش در رنج و بازه‌های متفاوتی قرار دارد؛ لذا توصیه ما این است که تا قبل از به ثبت رساندن لوگو از رونمایی و طراحی ست اداری خود، خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی و یا محافل عمومی دیگر جلوگیری کنید چرا که در صورت موفق بودن کسب‌وکارتان و یا شرایط دیگر احتمال کپی از برند و لوگوی شما بالا می‌رود. پس لازم است در این مرحله احتیاط کامل داشته باشید.

توجه داشته باشید که مراحل و نحوه ثبت لوگو به‌صورت کلی شامل همین مراحلی می‌شود که در این مقاله مطالعه خواهید کرد و هزینه‌ها و مراحل بیشتری نخواهد داشت به همین جهت اگر برای ثبت قانونی لوگو قصد دارید به شرکت و افراد دیگری مراجعه کنید، دقت داشته باشید که هزینه‌های بیشتری را متحمل نشوید.

مراحل ثبت لوگو برند

شاید برایتان سؤال باشد که مراحل ثبت لوگو برند شامل چه قدم‌هایی می‌شود. در این بخش شما را با مراحل ثبت لوگو برند آشنا می‌کنیم. پیش از اقدام برای به ثبت رساندن لوگو شما  لازم است با استعلام لوگو از اتحادیه مربوطه و همچنین مراجعه به سایت‌های اتحادیه‌های مربوطه جهت اخذ این اجازه از آنها در هنگام درخواست برای ثبت، از اصالت یا عدم اصالت لوگو اطمینان حاصل کنید.

مراحل ثبت لوگو به چه صورت است؟

درصورتی‌که نمونه مشابه برند و لوگوی شما وجود داشته باشد، قادر نخواهید بود آن را به اسم خودتان ثبت کنید. بعدازاین که ثابت شد نمونه مشابهی برای لوگو یا برند شما وجود ندارد. باز هم برای ثبت لوگو تجاری باید زمانی را بگذارید تا اطمینان از یونیک بودن لوگو شما حاصل شود و مراحل ثبت لوگو تجاری مطابق با قوانین ثبت لوگو باشد.

ارائه مدارک

در مرحله بعدی باید همه مدرک‌های مهم و لازم برای ثبت لوگو تجاری را جمع‌آوری کنید. در این مرحله لازم است یک اظهارنامه را به‌دقت کامل کنید. بعد از اینکه اظهارنامه را پر کردید، این اظهارنامه توسط کارشناسان بررسی می‌شود و درصورتی‌که مشکلی وجود نداشت به شما از طریق راه‌های ارتباطی مختلف اطلاع‌رسانی می کنند تا از نتیجه این روند بررسی مطلع شوید. در نهایت هم باید مبلغی برای ثبت در روزنامه های رسمی پرداخت کنید.

پرداخت هزینه

علاوه بر این حق ثبت شامل هزینه ای می شود که باید پرداخت کنید. در مرحله بعد برای گرفتن سند برند یا لوگوی مورد نظرتان باید به صورت حضوری به بخش مالکیت معنوی مراجعه کنید. نحوه ثبت لوگوی شرکت نیز مشابه با چگونگی ثبت لوگو اشخاص حقیقی است با این تفاوت که ثبت قانونی لوگو برای اشخاصی حقوقی هزینه های بالاتری از اشخاص حقیقی به همراه خواهد داشت.

کسب مجوزها

یک شخص حقیقی با جمع‌آوری کپی شناسنامه و کارت ملی، مجوزهای مرتبط با کار و ده نمونه از لوگوی موردنظر خود می‌تواند برای ثبت لوگو اقدام کند. این در حالی است که یک شخص حقوقی نیاز به مدارکی مانند کپی روزنامه‌ای که در آن آگهی ثبت و تأسیس شرکت به انتشار رسیده، کپی کارت ملی و شناسنامه همه اعضای هیئت‌مدیره که حق امضا دارند، مجوز فعالیت خود که برابر با اصل شده باشد و ده نمونه از لوگوی موردنظر خود نیاز خواهد داشت. شما با این مراحل قادر خواهید بود لوگوی خود را هم در ایران و هم در خارج از ایران به ثبت برسانید.

هزینه ثبت لوگو و نام تجاری

هزینه ثبت لوگو و نام تجاری در قسمت‌های مختلف متفاوت است. مثلاً هزینه ثبت اظهارنامه برای یک شخص حقیقی بیست و چهارهزار تومان است این در حالی است که این هزینه برای یک شخص حقوقی چهل و هشت هزار تومان است.

چاپ آگهی در روزنامه رسمی بدین منظور است که اگر شخصی مالک لوگوی مشابهی مانند لوگوی طراحی شده شما بود بتواند به شما خبر بدهد تا بدون اطلاع یک لوگوی ثبت شده را به اسم خود نزنید و از پیش‌آمدن مشکلات قانونی بعدی، جلوگیری بشود. هزینه این چاپ بین سی و ده‌هزار تومان تا صد و پنجاه هزار تومان تمام می‌شود. تمامی این قیمت‌هایی که در این مقاله آورده می‌شود می‌تواند به‌خاطر مسائل مختلف تغییر کند لذا بهتر است با تحقیق کامل اقدام به ثبت لوگوی خود کنید تا از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

نیاز است برای ثبت لوگویتان مبلغی را به بخش مالکیت معنوی در جهت ثبت لوگو پرداخت کنید که این مبلغ برای اشخاص حقیقی حدود صد و بیست هزار تومان است و برای اشخاص حقوقی دویست و چهل هزار تومان است. در برابر ثبت هر طبقه اضافی نیز شخص حقیقی باید ده‌هزار تومان و شخص حقوقی باید بیست هزار تومان پرداخت کند.

چاپ آگهی در روزنامه‌های رسمی

یکی از مراحل ثبت قانونی لوگو، چاپ آگهی در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار است. ممکن است از خود بپرسید چرا؟ در پاسخ باید به این نکته اشاره کنیم که شما باید دو بار آگهی لوگوی خود را در روزنامه به ثبت برسانید و این بار هم مانند دفعه قبل به همان دلیل نیاز است در سطح کشور اطلاع‌رسانی کنید که این مورد باتوجه‌به نوع و اندازه آگهی شما هزینه متغیری خواهد داشت. این هزینه می‌تواند بین رنج صد و پنجاه هزار تا سیصد و بیست هزار تومان باشد.

مراحل ثبت لوگو به چه صورت است؟

اگر قصد داشته باشید به شکل بین‌المللی لوگوی خود را به ثبت برسانید هم لازم است مبالغ  بیشتری پرداخت کنید. برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان لازم است پیش از هر اقدامی اطلاعات خود را اگر یک شخص حقیقی هستید از نحوه ثبت لوگو و برند و اگر شرکت یا شخص حقوقی هستید از نحوه ثبت لوگو شرکت، قوانین ثبت لوگو، زمان ثبت لوگو و هزینه ثبت لوگو و نام تجاری تکمیل کنید. تا بدون نیاز به هزینه‌های اضافی و با اعتماد بیشتر، مراحل ثبت قانونی لوگو انجام دهید.

ثبت لوگو بدون کارت بازرگانی

درصورتی‌که تمایل به ثبت علامت تجاری لوگو بدون استفاده از کارت بازرگانی دارید. بهتر از لوگوهایی استفاده کنید که خارجی نباشد. ثبت لوگو بدون کارت بازرگانی برای اشخاصی که قصد به ثبت رساندن لوگوی خارجی را دارند میسر نبوده و حتماً لازم است پیش از به ثبت رساندن لوگو اقدام به دریافت کارت بازرگانی خود کنند.

برای ثبت لوگو کجا باید رفت

ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که برای ثبت لوگو کجا باید رفت؟ جواب این سؤال در وب‌سایت مرکز مالکیت معنوی است با مراجعه به سایت می‌توانید به‌راحتی از آخرین قوانین و هزینه‌ها و مدارک لازم برای ثبت برند آگاه شوید و مراحل ثبت لوگو و برند خود را آغاز کنید. ممکن است بخواهید از یک مرکز حقوقی کمک بگیرید اما توصیه اکید ما این است که ابتدا اطلاعات خود را از هزینه ثبت لوگو و نام تجاری بالا ببرید تا با عرف قیمت‌ها آشنا باشید و بی‌جهت برای یک ثبت هزینه‌های هنگفت پرداخت نکنید.

جمع‌بندی

ثبت یک لوگو باعث می‌شود شهرت برند و شرکت شما در زمان کوتاه‌تری در میان مردم افزایش پیدا کند همچنین باعث افزایش پتانسیل جلب اعتماد و اعتبار برند شما می‌شود. به همین دلیل است که شما باید برای برند خود لوگوی حرفه‌ای طراحی کنید. وقتی که شروع به طراحی لوگوی حرفه‌ای می‌کنید باید یک سری قوانین را رعایت کنید تا لوگوی شما در ذهن افراد باقی بماند. گاه یک طرح گرافیکی ساده و مطابق با رنگ سازمانی شرکت شما می‌تواند مدت‌ها در ذهن و قلب مردم ماندگار باشد.

توجه داشته باشید نادیده‌گرفتن این نکات و استفاده از لوگوهای تکراری و خسته‌کننده و یا حتی پیچیده و سخت می‌تواند در آینده باعث شود شما متحمل ضررهای بزرگ‌تری شوید و در جلب اعتماد مردم موفق عمل نکنید و این یک امتیاز منفی است چرا که جلب اعتماد مردم، کلیدی برای داشتن فروش بالا و افزایش اعتبار و قدرت برند شما است. در جایی که همه با استفاده از مسیر میان بر سعی می‌کنند به مقصد برسند؛ شما راه درست و قانونی را جلو ببرید و به درخشش و موفقیت بالاتری از دیگران برسید.

در این مقاله سعی شد در به‌صورت خلاصه به سؤالات مختلفی از قبیل اینکه چگونه لگو ثبت کنیم؟ و مراحل ثبت لوگو و برند و هزینه ثبت لوگو و نام تجاری پاسخ داده شد. زمان ثبت لوگو می‌تواند بین سه تا چهار ماه باتوجه‌به دو بار درج آگهی در روزنامه‌های رسمی به طول بیانجامد. بنابراین در این مدت لوگو و برند شما در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارد و بهتر است تمامی اقدامات لازم را انجام دهید و به‌موقع مدارک را آماده و به مراکز مالکیت معنوی ارسال کنید تا تمامی حقوق معنوی استفاده از برند و لوگویتان برای شما محفوظ بماند.