دانلود کردن تصاویر ماهواره‌ای رزولوشن بالا چیزی است که این روزها با وجود پیشرفت دنیای اینترنت و همین‌طور صنعت ماهواره‌ها، امکان‌پذیر شده و حتی می‌توانید به صورت رایگان عکس‌های ماهواره‌ای از سطح کره‌ی زمین و زیبایی‌های آن تهیه کنید.

در این مقاله به معرفی چند سایت برای دانلود عکس‌های ماهواره‌ای با رزولوشن بالا می‌پردازیم. با ما باشید.

Earth Explorer

وب‌سایت Earth Explorer توسط سرویس زمین‌شناسی ایالات متحده‌ی آمریکا نگهداری می‌شود، بنابراین در حال حاضر نقشه‌ها و اطلاعات رزولوشن بالا به همین کشور محدود می‌شود ولیکن اطلاعات بسیار کامل و مفید است. اطلاعات این وب‌سایت از منابعی مثل Landsat و همین‌طور Land Data Products‌ and Services ناسا تأمین می‌شود.

معرفی سایت‌هایی برای دانلود تصاویر ماهواره‌ای رزولوشن بالا از کره زمین

برای دانلود داده‌های موردنظر می‌توانید از قابلیت جستجو استفاده کرده و آنچه نیاز دارید را از آرشیو USGS دانلود کنید.

Copernicus

اتحادیه‌ی اروپا یا EC و آژانس فضایی اروپا یا ESA‌ با همکاری هم، بزرگ‌ترین برنامه‌ی رصد کردن کره‌ی زمین را آغاز کرده‌اند. اطلاعاتی ماهواره‌های Sentinel  به صورت رایگان در وب‌سایت Copernicus در اختیار عموم قرار گرفته است. البته برای استفاده از این داده‌ها می‌بایست ثبت نام کنید و سپس عکس‌های ماهواره‌ای را دانلود کنید.

تصاویر رزولوشن‌بالا با لایسنس Creative Commons IGO در اختیار عموم قرار می‌گیرد و کیفیتشان بالاتر از سرویس USGS ایالات متحده‌ی آمریکا است.

علاوه بر سایت موردبحث می‌توانید از وب‌اپلیکیشن Sentinel Hub Playground نیز برای جستجو و مشاهده کردن تصاویر و دانلود کردن تصاویر Sentinel-2 با رزولوشن کامل نیز استفاده کنید. این وب‌اپلیکیشن رابط گرافیکی GIS را یدک می‌کشد و استفاده از آن ساده است.

NASA Worldview

سرویس Worldview که از خدمات NASA است هم وب‌اپلیکیشن قدرتمندی برای استفاده از تصاویر ماهواره‌ای رزولوشن بالا محسوب می‌شود. در این سرویس تحت وب می‌توانید محدوده‌ی زمانی را مشخص کرده و نقشه‌ها و داده‌های مربوطه را دانلود کنید.

قابلیت دیگر تماشا کردن کره‌ی زمین در ساعات خاموشی است که Earth at Night نام دارد. می‌توانید منظره‌ی ناحیه‌ای را در ساعات شب تماشا کرده و از آن اسنپ‌شات بگیرید و نگهداری کنید.

معرفی سایت‌هایی برای دانلود تصاویر ماهواره‌ای رزولوشن بالا از کره زمین

در این سرویس می‌توانید از نقشه‌های Google Earth و همین‌طور Google Maps نیز استفاده کنید. سرویس گوگل ارث اطلاعات مفیدی از نقاط مختلف زمین ارایه می‌کند، به خصوص تصاویری مرتبط از نقاط طبیعت‌گردی و سیاحتی.