امروزه سبک زندگی بسیاری از مردم به گونه‌ای است که هر روز چند ساعتی پشت میز کامپیوتر می‌نشینند و کم‌تحرکی موجب بروز مشکلات جسمی و به خصوص خستگی چشم و عوارضی مثل خشکی چشم می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از این نوع بیماری‌ها، هر ساعت بازه‌ی کوتاهی برای ورزش و نرمش در نظر بگیرید و از خیره شدن به نمایشگر گوشی، تبلت، کامپیوتر و حتی آنچه در فاصله‌ی نزدیک روی میز کار است، جلوگیری کنید.

در این مقاله می‌خواهیم با معرفی چند افزونه ویژه‌ی مرورگر گوگل کروم، مقوله‌ی زمان‌بندی کردن کار و استراحت را ساده‌تر کنیم. با ما باشید.

مدیریت کار و استراحت و ورزش برای تندرستی

زندگی امروزی ایجاب می‌کند که بسیاری از افراد، روزانه چند ساعتی را برای اموری مثل کار با کامپیوتر اختصاص دهند و در واقع مشاغل زیادی اینگونه است. مشاغل پشت‌میز‌نشینی شاید راحت به نظر برسد اما خطرات زیادی برای سلامتی انسان دارد. از بیماری‌ها و عوارض بینایی گرفته تا بیماری‌های قلبی و عروقی و همین‌طور بیماری‌های روحی! اما در عین حال اگر با مدیریت زمان کار و استراحت، تلاش کنید که در برنامه‌ی کاری، ورزش و نرمش و رفع خستگی چشم در حد ضرورت اضافه شود، از مشکلات بسیاری پیشگیری کرده‌اید.

برای کاهش خستگی چشم روش‌های زیادی وجود دارد. علاوه بر مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، می‌توانید از نرم‌افزارهای مدیریت روشنایی و تنظیمات نمایشگر استفاده کنید:

در تمام سیستم عامل‌های مدرن، قابلیت معکوس کردن رنگ‌ها یا استفاده از تم تاریک وجود دارد که به خصوص برای ساعات شب یا کار در محیط تاریک بسیار عالی است.

افزونه‌هایی برای بررسی آمار وب‌گردی و حتی مسدود کردن سایت‌ها در ساعت‌های کار طراحی شده که بازدهی ساعات کاری را بیشتر می‌کند. اما در این مقاله می‌خواهیم با افزونه‌های مدیریت کار و استراحت آشنا شویم که کاربرد متفاوتی دارد.

Calm for Chrome افزونه‌ای برای آرامش و کاهش استفاده از سایت‌های اعتیادآور

افزونه‌ی Calm for Chrome یکی از افزونه‌هایی است که برای مقابله با اعتیاد به سایت‌های شبکه‌ی اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر و سایت‌های سرگرم‌کننده مثل یوتیوب طراحی شده است. می‌توانید سایت‌هایی که بیش از حد استفاده می‌کنید را به لیست سیاه این افزونه اضافه کنید. زمانی که به یکی از این سایت‌ها مراجعه می‌کنید، اکستنشن Calm for Chrome وارد عمل می‌شود و مدت زمان گشت و گذار شما را بررسی کرده و در صورت نیاز هشدارهایی نمایش می‌دهد.

مدیریت استراحت و ورزش در ساعات کار با چند افزونه برای گوگل کروم

البته این افزونه سایتی را مسدود نمی‌کند بلکه صرفاً به کاربر یادآوری می‌کند که نفس عمیقی بکشد و استراحت بکند! به این ترتیب بازدهی ساعت کاری و همین‌طور میزان استراحت و آزاد بودن فکر، بیشتر می‌شود.

مدیریت استراحت و ورزش در ساعات کار با چند افزونه برای گوگل کروم

برای دانلود این افزونه به کروم استور مراجعه فرمایید:

Take a Break Reminder افزونه‌ای برای یادآوری استراحت

افزونه‌ی Take a Break Reminder دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که از نامش انتظار داریم: نمایش نوتیفیکیشن استراحت. این اکستنشن در بازه‌های کاری، زمان باقیمانده تا استراحت بعدی را نشان می‌دهد و زمانی که بازه‌ی استراحت آغاز شد و همین‌طور در پایان بازه‌ی استراحت، نوتیفیکیشنی نمایش می‌دهد و کاربر را مطلع می‌کند. در تنظیمات افزونه می‌توانید زمان کار و استراحت را به صورت دلخواه تنظیم کنید.

مدیریت استراحت و ورزش در ساعات کار با چند افزونه برای گوگل کروم

این افزونه پس از ری‌استارت کردن یا در زمانی که سیستم خاموش یا اسلیپ شده است، متوقف می‌شود و این زمان‌ها را در نظر نمی‌گیرد.

Stretch Reminder برای یادآوری زمان نرمش و استراحت

افزونه‌ی Stretch Reminder هم برای یادآوری کردن استراحت و نرمش کاربرد دارد. می‌توانید زمان شروع و پایان ساعت کاری را در تنظیمات انتخاب کنید و مشخص کنید که در هر چند دقیقه کار، می‌بایست بازه‌ای برای استراحت و نرمش در نظر گرفته شود.

مدیریت استراحت و ورزش در ساعات کار با چند افزونه برای گوگل کروم

پس از مدتی کار، پیامی نمایان می‌شود و نیاز به استراحت را یادآوری می‌کند.

Micro Breaks و برنامه‌ی زمانی روزانه با یادآوری‌ها

افزونه‌ی Micro Breaks که در لغت به معنی استراحت‌های کوچک است هم برای نمایش نوتیفیکیشن استراحت در ساعت‌های کاری طراحی شده است. در تنظیمات آن می‌توانید یادآوری‌ها را به تناسب نیاز ایجاد کنید. 

مدیریت استراحت و ورزش در ساعات کار با چند افزونه برای گوگل کروم

یادآوری‌ها ممکن است برای استراحت کردن یا برای امور کاری ایجاد شود و در واقع به کمک این افزونه‌ی جالب می‌توانید برنامه‌ی زمانی اموری که باید در روز کاری انجام بدهید را به شکل یادآوری‌ها ایجاد کنید.

PostureMinder و یادآوری نشستن صحیح و قدم زدم

افزونه‌ی PostureMinder هم یک افزونه‌ی رایگان دیگر برای مرورگر Google Chrome است که شیوه‌ی صحیح نشستن را یادآوری می‌کند. یادآوری‌های این افزونه هم پس از بازه‌های زمانی دلخواه نمایش داده می‌شود و می‌توانید از یادآوری مربوط به قدم زدن، برای نرمش و ورزش در ساعات کاری استفاده کنید.

مدیریت استراحت و ورزش در ساعات کار با چند افزونه برای گوگل کروم

این افزونه هم مثل برخی افزونه‌های معرفی شده، در زمان بی‌کار بودن یا Sleep کردن سیستم، متوقف می‌شود و پس از روشن کردن مجدد یا ورود به حساب کاربری، مجدداً فعال می‌شود و کار نمایش یادآوری‌ها را طبق زمان‌بندی ادامه می‌دهد.