یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای واژه‌پرداز، نرم‌افزار ورد است. کمتر کسی را می‌توان یافت که تا به حال هیچ استفاده‌ای از این برنامه نداشته باشد و احتمالاً همه افراد تا به حال کار با این برنامه کاربردی را تجربه کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت این نرم‌افزار در زمینه‌های مختلفی کاربرد داشته و به همین دلیل افراد بسیاری کار با آن را بلد هستند و از آن استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار دارای محیط کاربری ساده و آسانی است. افراد به راحتی می‌توانند کار کردن با آن را بیاموزند. اما با این حال ممکن است برخی از افراد در زمینه‌های مختلف کار با این برنامه دچار مشکل شده و به راهنما نیاز داشته باشند. یکی از این موارد فارسی کردن شماره صفحه در ورد است که با هم نحوه حل این مشکل را در این مطلب می‌آموزیم. اگر شما نیز این مشکل را دارید یا دوست دارید همه چیز را در مورد نرم‌افزار ورد بدانید قطعاً این مطلب می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد. در این مطلب نکات فارسی کردن شماره صفحه در ورد را با هم خواهیم آموخت.

فارسی کردن شماره صفحه در ورد – آموزش گام به گام + فیلم آموزش ورد

نرم­ افزار ورد چیست؟

نرم‌افزار واژه‌پرداز word یکی از نرم‌افزارهای مجموعه آفیس محصول شرکت مایکروسافت است. این نرم‌افزار برای تایپ، ویرایش و طراحی متون به کار برده می‌شود. این برنامه صرفاً برای ایجاد فایل‌های متنی نیست و می‌توان از آن برای ساخت جدول، وارد کردن تصویر و اشکال استفاده نمود. در واقع فراتر از یک برنامه واژه‌پرداز ابتدایی و ساده است. امروزه اکثر افراد برای هر نوع فایل متنی به سراغ این برنامه کاربردی رفته و به راحتی از آن استفاده می‌کنند. قابلیت‌های این نرم‌افزار سبب شده که این برنامه امروزه توسط بسیاری از افراد و نیز در بسیاری از شرکت‌ها و ادارات بزرگ و کوچک مورداستفاده قرار گیرد.

لذا هر فردی که قصد داشته در شرکتی استخدام شود یا شانس پیدا کردن شغل را برای خود افزایش دهد نیاز است که کار با این نرم‌افزار یاد گرفته و همچنین به ترفندهایی چون فارسی کردن شماره صفحه در ورد آشنا باشد. در ادامه بیشتر با این نرم‌افزار ساده اما حرفه‌ای آشنا خواهیم شد.

از آنجایی که نمی‌توان در قالب یک مقاله به صورت کامل چگونگی کار با نرم افزار ورد را آموزش داد مایلم در اینجا مجموعه آموزش ورد فرادرس را به شما معرفی کنم تا با دریافت این مجموعه ارزشمند بتوانید نکات و ترفندهای استفاده از نرم افزار ورد را بیاموزید؛برای دریافت این آموزش می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

اهمیت نرم افزار ورد

در بیشتر ادارات و شرکت‌ها برای تایپ و کارهای روتین اداری از نرم‌افزار ورد بهره گرفته می‌شود. به کمک این برنامه به راحتی می‌توانید متونی چون یک نامه را تایپ کنید. حتی برای نویسنده یک کتاب یا مقالات، بهترین گزینه برای نوشتن و ویرایش گاه و بیگاه، قطعاً نرم‌افزار ورد خواهد بود. حتی کتاب‌های الکترونیک نیز معمولاً در ابتدا با ورد نوشته شده و در نهایت به PDF تبدیل می‌شوند. یکی دیگر از کاربردهای ورد، استفاده از آن برای وبلاگ نویسی است. لذا می‌توان این گونه گفت که افراد در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته به گونه‌ای می‌توانند برای راحتی کارهای خود از این نرم‌افزار کاربردی بهره بگیرند. در بیشتر موارد نیز افراد به دلیل تایپ متن به فارسی، نیاز خواهند داشت که کارهایی چون فارسی کردن شماره در صفحه ورد را بر روی سند خود ایجاد کنند.

آشنایی با برخی از امکانات نرم افزار ورد

پیش از بررسی نحوه فارسی کردن شماره صفحه در ورد، کمی با امکانات این نرم‌افزار کاربردی آشنا خواهیم شد:

  • قابلیت ذخیره‌سازی فایل‌های متنی به صورت PDF و دیگر فایل‌های مرتبط متنی چون HTML و TEXT
  • قابلیت انتشار مستقیم متن از درون پنجره نرم‌افزار ورد (امکان انتشار اسناد در صفحات وبلاگ و ارسال آن برای دوستان از طریق ایمیل)
  • امکان افزودن تصویر و اشکال مختلف به متن تنها با چند کلیک
  • امکان افزودن جدول و فرم سازی
  • امکان افزودن فرمول‌های از پیش آماده شده به متن یا فرمول نویسی برای معادلات دلخواه
  • ویرایش همه جانبه متن و استفاده از فونت‌های مختلف، رنگ‌های متنوع، سایزهای دلخواه و...

آشنایی با کاربرد های نرم افزار ورد

نرم‌افزار ورد دارای کاربردهای بسیار متنوعی است. از این رو یکی از پراستفاده‌ترین نرم‌افزارها به شمار می‌رود. برای همین مواردی چون فارسی کردن شماره صفحه در ورد می‌تواند دغدغه افراد بسیاری باشد. در ادامه با هم به صورت خلاصه کاربردهای این نرم‌افزار را بررسی می‌کنیم:

  • مناسب برای تایپ متون مختلف در کلیه ادارات و شرکت‌ها
  • ویرایش چندین باره هر متن و عدم محدودیت در این زمینه
  • امکان ایجاد جداول با سطر و ستون‌های دلخواه
  • امکان عملیات ریاضی و فرمول نویسی
  • مورداستفاده در نوشتن کتاب‌های الکترونیک
  • قابلیت چاپ متن به کلیه زبان‌های دنیا
  • امکان استفاده برای فرمول نویسی، درج جدول، رسم نمودار و...
  • تغییر فونت و سایز نوشته‌ها به کمک ابزارهای مختلف موجود
  • آگاهی از اشتباه تایپی اعم از املایی و دستوری خود به کمک قابلیت‌های موجود و امکان تصحیح آن­ها
  • امکان برجسته‌سازی کلمات، شماره‌گذاری پاراگراف‌ها، صفحات، عنوان‌ها و...
  • امکان استفاده آر رنگ دلخواه برای متن
  • امکان انجام کادربندی‌های مختلف برای صفحات موجود در ورود در شکل و انواع مختل
  • ذخیره ­سازی و اشتراک گزارشات مختلف در نرم‌افزار ورود با همکاران یا شرکای خارجی و...
  • ویراستاری دقیق نامه‌ها اعم از فاصله‌گذاری مناسب، استفاده از علائم نگارشی و...
  • اشتراک‌گذاری لینک صفحات مختلف در نرم‌افزار ورد
  • و...

تمامی این موارد سبب شده نرم­افزار ورود برای هر کاری قابل استفاده باشد. به نوعی این برنامه برای بسیاری از افراد حکم آچار فرانسه را خواهد داشت. از این رو یادگیری تمام و کمال این برنامه می‌تواند دغدغه بسیاری از افراد باشد.

فارسی کردن شماره صفحه در ورد – آموزش گام به گام + فیلم آموزش ورد

نحوه شماره ­گذاری صفحات در ورد

اول از همه بد نیست نحوه شماره‌گذاری صفحات در ورد را با هم بررسی کنیم و در نهایت به فارسی کردن شماره صفحه در ورد برسیم. در برخی از اسناد همچون متون رسمی از قبیل پایان نامه ها، نیاز است که صفحات هر یک دارای شماره باشند. که البته لازم به ذکر است که صفحات عنوان، چکیده و فهرست مطالب فاقد شماره هستند و از صفحه مقدمه یا پس‌زمینه شماره‌گذاری آغاز خواهد شد. در ادامه با هم مراحل نحوه آغاز شماره‌گذاری صفحات را با هم مرور خواهیم نمود. لازم به ذکر است که محل شروع شماره‌گذاری صفحات به متن خاص شما و طرح موردنیاز وابسته خواهد بود.

  • روی ¶ کلیک کنید تا بحش شکسته برای شما به نمایش درآید.
  • بعد از متن، مکان­نما را بر روی صفحه­ای قرار داده که می­خواهید آخرین صفحه بدون شماره شما باشد.
  • تب Layout را انتخاب کرده و به ترتیب مسیر زیر را دنبال کنید:

Breaks → Sections Breaks → Next Page

  • مکان‌­نما را در صفحه شروع شماره‌­گذاری قرار دهید.
  • برای انتخاب موقعیت و سبک صفحه­بندی، روی زبانه Insert و Page Numberکلیک کنید.
  • با کلیک بر روی پایین صفحه، منوی Header & Footer را فعال کنید. حال Link to Previous را غیرفعال نموده و از غیرفعال بودن تیک Different First Page اطمینان حاصل کنید.
  • با طی کردن مسیر زیر مطمئن شوید که صفحات شما با شماره 1 آغاز می­شوند:

تب Insert → Page Number → Format Page Numbers… → Numbering Page → Start at and add 1

  • برای پاک کردن شماره صفحات صفحه اول می­توانید با دابل کلیک، اقدام به حذف دستی نمایید.

اکنون سند شما دارای شماره صفحه است.

اعداد فارسی در ورد

در بخش بالا یاد گرفتیم که چگونه می‌توان صفحات را در ورد شماره‌گذاری نمود. اما مسئله‌ای که بسیاری از کاربران فارسی زبان با آن روبه‌رو هستند فارسی کردن شماره صفحه در ورد است در واقع افراد در زمان تولید مطلب فارسی نیاز دارند که در ورد اعداد فارسی تایپ کرده و همچنین شماره صفحات را به صورت فارسی درج کنند. یکی از موارد بسیار مهم نیاز به فارسی کردن شماره صفحه در ورد، برای مقالات و پایان نامه ها با دستورالعمل‌های نگارشی خاص است. برای همین این روزها برای خیلی از افراد این موضوع حائز اهمیت می‌باشد. احتمالاً شما نیز تاکنون با این مشکل مواجه شده‌اید که با تغییر زبان صفحه کلید به فارسی، همچنان اعداد به صورت لاتین تایپ می‌شوند. خوشبختانه شما از طریق منوی تنظیمات می‌توانید زبان ورد را از لاتین به فارسی یا بالعکس تغییر دهید.

امکان نوشتن اعداد فارسی در ورد

یکی از سؤالاتی که ممکن است در این رابطه برای افراد به وجود آید این است که آیا می‌توان در ورد اعداد فارسی نوشت؟ بله این کار به راحتی شدنی است. قابلیت پشتیبانی مایکروسافت از زبان فارسی، به آسانی این امکان را به شما خواهد داد. ورد دارای قابلیت‌های بسیار متعددی است که یکی از آنها، فارسی کردن شماره صفحه در ورد می‌باشد. از این رو در ورد شما به راحتی قادر به استفاده از زبان فارسی خواهید بود. شاید شما نیز تجربه کرده باشید که در زمان نوشتن یک متن فارسی، اعداد به صورت انگلیسی تایپ خواهند شد. در چنین حالتی چگونه می-تواند به جای اعداد انگلیسی، فارسی نوشت؟ برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از منوی بالای صفحه، بر روی گزینه فایل کلیک کنید.
  • در پنجره‌ای که باز خواهد شد بر روی گزینه Options بزنید.
  • از پنجره Word Options، Advanced را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.
  • با کمی جستجو و اسکرول، بخش قسمت Show Document Content را بیابید.
  • Numeral of box را انتخاب کنید.

اکنون پیش روی شما چهار گزینه وجود خواهد داشت که هر یک دارای ویژگی­های خاص خود هستند. این چهار گزینه به شرح زیر می­باشند:

عربی:

با انتخاب این گزینه اعداد به صورت پیش فرض به لاتین نمایش داده می‌شوند.

هندی:

این گزینه سبب می‌شود که در تمامی متون اعداد به صورت فارسی تایپ شوند.

محتوا:

با انتخاب این گزینه تعیین خواهید نمود که در متون فارسی از اعداد فارسی و در متون انگلیسی نیز از اعداد لاتین استفاده شود. که این گزینه نسبت به دیگر گزینه‌ها مناسب‌تر می‌باشد.

System:

انتخاب این گزینه باعث شده که زبان اعداد در ورد وابسته به زبان سیستم در نظر گرفته شوند.

نکته: در زمان وارد کردن یا درج اعداد فارسی در ورد احتمال داشته برخی از کاربران هیچ مشکلی نداشته باشند. با این وجود در زمان باز کردن همین فایل در سیستمی دیگر، ممکن است اعداد به لاتین تبدیل شوند. در چنین حالتی نیاز است که با انجام تنظیمات مربوطه در سیستم مقصد مشکل را رفع نمود.

فارسی کردن شماره صفحه لاتین در ورد

اگر شماره صفحه اعداد از قبل به صورت لاتین آورده شده است و اکنون شما قصد داشته این اعداد را به اعداد فارسی تبدیل کنید نیز به راحتی این امکان برای شما وجود خواهد داشت. اگر مایلید شماره‌های موجود در سربرگ و فوتر فایل را نیز همچون شماره‌های صفحه‌بندی فارسی نمایید نیاز است که ویرایش‌های زیر را انجام دهید:

برای این کار بعد از فعال‌سازی شماره صفحات در ورود بایستی دوباره در بخش بالایی یکی از صفحات ورد برای ویرایش سربرگ یا دو بار در بخش پایینی یکی از صفحات ورد برای پا برگ کلیک کرده تا انتخاب شوند. بعد از آن کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift را فشرده تا ضمن تغییر شماره‌ها به شماره‌های فارسی امکان تغییر جهت آن­ها نیز برای شما وجود خواهد داشت. همچنین شما این امکان را داشته تا با انتخاب شماره و درآوردن آن به رنگ آبی، به تنظیمات بیشتر دست پیدا کنید. بعد از آن که عدد به رنگ آبی درآمد کافی است بر روی آن رایت کلیک کرده و گزینه فونت را انتخاب کنید. حال می‌توانید به راحتی فونت، وزن فونت، سایز، رنگ دیگر تنظیمات شماره‌ها را تغییر دهید.

فارسی کردن شماره صفحه در ورد – آموزش گام به گام + فیلم آموزش ورد

نکته ­ای در مورد فارسی کردن شماره صفحه در ورد

اگر از طریق روش‌های بالا امکان فارسی کردن اعداد در ورد و به ویژه اعداد شماره صفحه برای شما وجود نخواهد داشت احتمالاً مشکل از فونت انتخابی است. در واقع ضمن انجام مراحل بالا نیاز است که فونت مورداستفاده شما نیز قادر به پشتیبانی از شماره‌های فارسی باشد. لذا نیاز است که در صوت عدم حل این مشکل، فونت دیگری را امتحان کنید.

حرف آخر

همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره شد افراد در تولید مطالب فارسی، نیاز به ایجاد اعداد فارسی و نیز فارسی کردن شماره صفحه در ورد خواهند داشت. نوشتن اعداد فارسی در زمینه‌های مختلفی از جمله تایپ مقالات و پایان‌نامه با دستورالعمل‌های نگارشی خاص بسیار مهم است. از این رو افراد باید بدانند که چگونه می‌توان اعداد را فارسی کرد. در این مطلب ما تمام تلاش خود را به کار گرفته تا روشی کاربردی برای فارسی کردن شماره صفحه در ورد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما شما عزیزان مفید واقع شده باشد. در پایان مایلم مجموعه آموزش نرم افزارهای آفیس فرادرس را به شما معرفی کنم تا بتوانید با مشاهده آموزش های آن تا حدود زیادی به نرم افزارهای موجود در بسته نرم افزاری آفیس مسلط شوید. برای دریافت ایم مجموعه آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید: