زمانی که نیاز به جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته دارید، دندانپزشک معمولا چندین گزینه از جمله ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی متحرک را به شما پیشنهاد می کند. انتخاب یک راه حل مناسب عمدتا به عوامل مختلفی از جمله قیمت، اولویت و سلامت استخوان فک و دندان های باقی مانده بستگی دارد.

ایمپلنت و پروتز هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین مهم است که شما نیز شرایط خود را با ذکر جزئیات با دندانپزشک خود در میان بگذارید. دندان های مصنوعی متحرک و ایمپلنت اهداف مشابهی را دنبال می کنند.

هر دوی آنها به شما کمک می کنند غذاها را به راحتی بجوید، از عضلات صورت حمایت می کنند، گفتار را بهبود می بخشند و عزت نفس شما را با ارائه یک لبخند زیبا افزایش می دهند. با این حال، تفاوت های قابل توجهی نیز بین این دو وجود دارد.

در ادامه مطلب به بررسی این ویژگی ها پرداخته و به شما در تصمیم گیری اینکه کدام مورد بهتر است، کمک خواهیم کرد.

مقایسه ایمپلنت و دندان مصنوعی متحرک: سرمایه گذاری روی کدام یک بهتر است؟

عملکرد ایمپلنت در مقابل دندان مصنوعی متحرک

- ایمپلنت دندان

برای قرار دادن ایمپلنت شما به استخوان کافی نیاز دارید. در واقع دندانپزشک باید بتواند این ایمپلنت های پیچ مانند را که با تاج پوشانده شده اند درون فک قرار دهد. طبق پژوهشی که در سال 2018 انجام شد، ایمپلنت در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده است، به ویژه در بین بزرگسالان 55 تا 64 ساله.

پروسه ایمپلنت ابتدا با کشیدن ریشه آسیب دیده آغاز می شود. زمانی که ریشه از بین رفت، یا اگر ریشه قبلاً برداشته شده بود، سوراخی در استخوان فک ایجاد می شود.

یک ریشه مصنوعی فلزی که پست نامیده می شود، در عمق استخوان کاشته می شود. بالای پایه نیز با یک تاج نصب می گردد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا پست برای دریافت اباتمنت، قطعه ای که تاج روی آن نصب می شود، آماده شود.

در مرحله آخر نیز یک تاج یا یک دندان مصنوعی ساخته شده متناسب با دندان های اطراف به اباتمنت متصل خواهد شد.

- دندان مصنوعی یا پروتز

پروتزها دندان‌های متحرک و مصنوعی هستند که می‌ توان آن‌ ها را بدون توجه به مقدار استخوان موجود برای دهان شما نصب کرد.

دندان مصنوعی می تواند مجموعه کاملی برای جایگزینی تمام دندان های فک بالا یا پایین باشد یا فقط برای جایگزینی چند دندان از دست رفته ساخته شود.

قبل از ساختن دندان مصنوعی، دندانپزشک بایت شما و هم ترازی فک بالا و پایین را بررسی می کند تا مطمئن شود که طول دندان مصنوعی، بهبود جویدن و گفتار را حتما به همراه داشته باشد.

سپس یک مجموعه اولیه از دندان مصنوعی در آزمایشگاه ساخته شده و برای دندانپزشک شما ارسال می شود. پروتزها در دهان شما قرار می‌گیرند و هر گونه تنظیمات لازم در تراز یا طول دندان‌ها قبل از تولید مجموعه نهایی پروتز انجام می‌شود.

پروتزها به گونه ای ساخته می شوند که شبیه دندان ها و لثه های طبیعی به نظر برسند و با نوع خاصی از چسب که آنها را به لثه های شما می چسباند در جای خود نگه داشته می شوند.

لازم به ذکر است که قیمت ایمپلنت دندان به دلیل پروسه جراحی و برخی موارد دیگر، نسبت به دندان مصنوعی متحرک بالاتر است اما در نهایت، زیبایی و مزایای بیشتری را نسبت به پروتزها به همراه دارد.

مقایسه ایمپلنت و دندان مصنوعی متحرک: سرمایه گذاری روی کدام یک بهتر است؟

چه عواملی تصمیم گیری در مورد دندان مصنوعی در مقابل ایمپلنت را تحت تاثیر قرار می دهند؟

برای انتخاب ایمپلنت دندان یا دندان های مصنوعی متحرک معمولا باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

- سن

از آنجایی که ایمپلنت دندان یک راه حل دائمی است، افرادی که در سن 60 سالگی یا کمتر هستند بهتر است ایمپلنت را انتخاب کنند، زیرا می توانند انتظار داشته باشند که از چند دهه استفاده از دندان های جدید خود لذت ببرند.

افراد مسن تر، به ویژه آنهایی که مایل به انجام روش های زمان بر نظیر ایمپلنت نیستند، ممکن است پروتزهای مصنوعی را ترجیح دهند.

- تراکم استخوان

ایمپلنت ها به مقدار مشخصی از استخوان فک نیاز دارند تا بتوانند از پست ها حمایت کنند. اگر مواد استخوانی را به دلیل آسیب، سن، بیماری لثه یا از دست دادن دندان از دست داده اید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت نباشید.

- عملکرد و احساس

بدیهی است که ایمپلنت دندان عملکرد و احساس بسیار مطلوب تری نسبت به دندان مصنوعی دارد. به جز ظاهر زیباتر و طبیعی تر، شما بهتر می توانید غذا بخورید و علاوه بر این، نحوه صحبت کردنتان نیز نسبت به دندان مصنوعی بهتر خواهد بود.

- بهداشت

اگر نمی توانید برای مراقبت مناسب از دندان های مصنوعی خود وقت بگذارید، بهتر است ایمپلنت هایی را در نظر بگیرید که هزینه نگهداری کمتری دارند و می توانند یک راه حل دائمی و ماندگار برای شما باشند.

آیا من کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان هستم؟

اگر شما دارای بافت لثه سالم و تراکم استخوان کافی در فک خود برای قرار دادن ایمپلنت هستید، می توانید کاندید خوبی برای این جراحی باشید.

ایمپلنت دندان بهتر است یا دندان مصنوعی متحرک؟

در حالی که پروتزهای مصنوعی مقرون به صرفه تر از ایمپلنت دندان هستند، اما مشکل تحلیل استخوان فک را حل نمی کنند. به محض اینکه بدن شما یک دندان از دست رفته را تشخیص دهد، شروع به جذب مواد معدنی در فک شما کرده تا در جای دیگری از آن استفاده کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، ناحیه ای از فک که ریشه دندان در آن قرار دارد، ضعیف و در نهایت خراب می شود. دندان های مجاور نیز شروع به کج شدن به سمت فضای باز می کنند. در نتیجه، بیمار ممکن است دچار افتادگی صورت شود و همین امر استفاده از دندان مصنوعی را دشوار می کند.

بهترین راه برای جلوگیری از از دست دادن بیشتر دندان و زوال استخوان فک این است که از یک دندانپزشک مجرب بپرسید که آیا کاندیدای عمل ایمپلنت دندان هستید یا خیر.

به طور کلی، در صورت امکان انجام ایمپلنت دندان، می توان مانع از مشکلات سلامتی طولانی مدت ناشی از از دست دادن دندان جلوگیری شد.

اگر شما نیز به دنبال بازیابی دندان های از دست رفته خود هستید، می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com مراجعه نمایید. در این مرکز تخصصی، برای اینکه مشخص شود آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید یا خیر، یک جلسه مشاوره رایگان، برنامه ریزی خواهد شد.