کانادا جمعیتی بالغ بر 36 میلیون نفر را دارد و شهر اتاوا پایتخت آن است. کیفیت آموزشی ایده آل و عالی، سطح زندگی در آن بالا، شرایط اقتصادی پویا و نقطه‌ای عالی برای شروع یک زندگی ایده‌آل به شمار می‌آید. یکی از مهم‌ترین سوالات کاربران در خصوص مهاجرت به کانادا، روش‌های مهاجرت به این کشور است. این کشور مهاجران را از لاین‌ها و روش‌های مختلفی پذیرش می‌کند، که هر فرد باید نسبت به شرایط زندگی، کاری و تحصیلی خود کمترین میزان ریسک‌ و بهترین روش مهاجرتی را برای خود انتخاب کند.

به عبارت دیگر بهترین روش مهاجرت به کانادا، روشی است که مطابق با شرایط شما باشد. شرایط مهاجرت به کانادا در سال 2022 بر اساس فاکتورهایی مانند مدرک تحصیلی، سابقه کار، میزان سرمایه و تمکن مالی، سن و نمره مدرک زبان فرد متقاضی تعیین می‌شود.

کانادا یکی از کشورهای توسعه‌یافته و مهاجرپذیر است که تقریباً 22 درصد جمعیت آن را مهاجران تشکیل می‌دهند. طبق اخبار رسمی سایت اداره مهاجرت، کانادا در نظر دارد از  431645 نفر در سال 2022 ، 447055  نفر در سال 2023، 451000 نفر در سال 2024 و 500000 نفر در سال 2025 استقبال کند. این افراد می توانند در برنامه های مهاجرتی مختلف در سالهای آینده، به کانادا مهاجرت کنند.

مهاجرت تحصیلی به کانادا

یکی از روش های مهاجرت به کانادا، تحصیل در این کشور است. کشور کانادا از لحاظ کیفیت زندگی رتبه اول را در جهان دارد و این موضوع سبب شده است که سالیانه افراد بسیاری تمایل داشته باشند تا به عنوان دانشجوی بین المللی در کشور کانادا تحصیل کنند.

تحصیل در کانادا به علت امکانات رفاهی عالی، متقاضیان زیادی را به سمت این کشور پیشرفته کشانده است. یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت تحصیلی به کانادا، امکان دریافت اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل است. دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های کانادا، می توانند به دنبال شغل مرتبط با رشته خود باشند، چون بعد از داشتن تجربه کار در کانادا، شانس دریافت اقامت هم بالاتر می رود.

سالانه حدود 150000 تا 250000 دانشـجو برای تحصیل در این کشور پذیـرش می شوند، دولت کانـادا قصـد دارد این تـعداد را تا سـال 2022 به 450000 دانشجو برساند تا بتواند از این طریق مشکل کمبود نیروی کار متخصص را با صرف کمترین هزینه جبران کند.

برترین دانشگاه های کانادا

برترین دانشگاه های کانادا

کانادا تقریبا در حدود 97 دانشگاه را در خود جای داده است که تعداد زیادی از آن‌ها شناخته شده هستند و از اعتبار علمی بسیار بالایی نیز برخوردار می‎باشند. به عبارتی 10 دانشگاه از 250 دانشگاه برتر جهان در این کشور وجود دارد.

بهتر است بدانید مهاجرت تحصیلی به کانادا نسبت به سایر کشورها از شرایط ساده تری برای درخواست پذیرش تحصیلی و کار تمام وقت بعد از فارغ التحصیلی برخوردار است. دانشگاه‌های کانادا در سطح جهانی بوده و با استاندارد بالای زندگی، بازار کار پررونق و جامعه‌ای که از محصولات و ایده‌های دانشگاهی، استقبال می‌کند همواره انتخاب مناسبی خواهند بود. 

در اینجا برخی از بهترین دانشگاه های کانادا با رتبه های برتر جهانی که توسط سایت top universities معرفی شده اند عبارتند از:

  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto) که رتبه 25 جهانی در رنکینگ QS 2022 را به خود اختصاص داده است.
  • دانشگاه مک گیل (McGill University) که رتبه 31 جهانی در رنکینگ QS 2022 را به خود اختصاص داده است.
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (The University of British Columbia) که رتبه 45 جهانی در رنکینگ QS 2022 را به خود اختصاص داده است.
  • دانشگاه مونترال(University of Montreal) که رتبه 118 جهانی در رنکینگ QS 2022 را به خود اختصاص داده است.
  • دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) که رتبه 119 جهانی در رنکینگ QS 2022 را به خود اختصاص داده است.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به کانادا چیست ؟

متقاضیانی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در کانادا را دارند، باید برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمایند. این ویزا نوعی اقامت موقت است که شرایط کار، زندگی و تحصیل در کشور مدنظر را برای فرد فراهم می‌کند. مدارک مورد نیاز و شرایط دریافت ویزای تحصیلی برای تمامی کشورها یکسان نیست و دارای تفاوت‌های جزئی با یکدیگر می‌باشد که پس از مشخص نمودن کشور مقصد باید به طور دقیق مدارک مورد نیاز ویزای آن را مورد بررسی قرار دهید.

 از جمله مدارکی که برای این نوع مهاجرت موردنیاز است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ارائه مدارک هویتی مثل پاسپورت و شناسنامه به همراه ترجمه رسمی آن ها
  • ترجمه رسمی کلیه مقاطع تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • ارائه SOP یا انگیزه نامه
  • اثبات دانشجو بودن با تائیدیه از موسسه آموزشی که در آن تحصیل می‌کنید به همراه نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مد نظر
  • مهارت در زبان انگلیسی و یا فرانسوی (ارائه مدارک آیلتس، تافل و…)
  • عکس پرسنلی ( معمولا ۲ تا ۵ قطعه) مطابق با استانداردهای عکس پرسنلی و پاسپورت
  • سند ازدواج و ترجمه رسمی عقدنامه در صورت تاهل
  • مدارک کافی برای اثبات تمکن مالی
  • ترجمه سوابق کاری، رزومه کاری و بیمه در صورت وجود داشتن
  • ارائه فیش واریزی مربوط به پرداخت هزینه ثبت نام موسسه آموزشی مورد نظر
  • مقالات و کتب چاپی و مجلاتی که در زمینه سابقه تحصیلی وجود دارد.
  • سند ها و نتایج پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی که توسط شما انجام شده و یا در آن شرکت داشته اید.

هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا

هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقایسه با سایر روش‌های مهاجرتی پایین‌تر است که این هزینه ها بسته به شهر مقصد، رشته و دانشگاه مدنظر، سبک زندگی و مخارج شخصی هر فردی متفاوت خواهد بود و به‌طورکلی نمی‌توان یک مبلغ مشخصی را به‌عنوان هزینه تحصیلی در مراکز علمی و آموزشی کانادا عنوان کرد.

هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا شامل هزینه های ارائه مشخصات هویتی و ترجمه مدارک، هزینه وکیل مهاجرت، هزینه بلیط سفر، هزینه معاینه پزشکی، هزینه درخواست ویزای تحصیلی، هزینه درخواست پذیرش از موسسات آموزشی معتبر، هزینه مسکن، خوراک، پوشاک و حمل‌ونقل، هزینه‌های دانشگاه و... می‌شود. در نتیجه فرد متقاضی باید از تمکن مالی کافی برخوردار باشد تا بتواند علاوه بر تأمین هزینه‌های دریافت ویزا و نیازهای اولیه زندگی بتواند هزینه‌های دو ماه آینده زندگی در آن کشور را نیز بپردازد.

اما برخی از دانشگاه‌های کانادا با اعطای بورسیه تحصیلی شرایط زندگی را برای دانشجویان خارجی تسهیل می‌کنند. داشتن بورسیه تحصیلی بسته به نوع بورسیه می تواند برخی از این هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

بورسیه تحصیلی در کانادا

یکی از روش هایی که متقاضیان مهاجرت به کانادا می توانند هزینه های خود را حین تحصیل کاهش دهند بورسیه تحصیلی است. بورسیه های تحصیلی از نظر تقبل هزینه ها متفاوت اند که البته با توجه به دانشگاه و مقصد پذیرش متغییر خواهد بود، برخی از بورسیه ها فقط قسمتی از هزینه های تحصیل را پوشش می دهند، برخی دیگر تمام هزینه های تحصیلی را متقبل می شوند و برخی دیگر علاوه بر هزینه های تحصیلی، هزینه های زندگی را هم تأمین کرده یا کاری برای دانشجو فراهم می کنند.

در کانادا دانشجوها به سه‌روش، دریافت بورسیه (Bursaries)، دریافت اسکالرشیپ (Scholarships)و دریافت گرنت (Grants)می توانند هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند. هر یک از این سه روش کمک ‌هزینۀ تحصیلی، شرایط متفاوتی دارند و وجه تشابه آن‌ها در این است که هیچ کدام بازپرداخت ندارند.

بورسیه (Bursary) به دانشجوهایی تعلق می گیرد که در شرایط اقتصادی نامساعدی هستند و بدون بورسیه دانشگاهی نمی‌توانند تحصیلات خود را ادامه بدهند.

اسکالرشیپ (Scholarship) نوعی دیگر از بورسیه است. این کمک ‌هزینه تحصیلی براساس شایستگی علمی، پیشرفت تحصیلی، مهارت ورزشی یا داشتن استعدادهای دیگر از طرف دانشگاه، اسپانسر یا موسسه آموزشی اعطا می‌شود. اسکالرشیپ‌ها عموماً مختص مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و به دو صورت پرداخت شهریه و هزینه اضافی برای پوشش سایر هزینه‌ های زندگی هستند.

گرنت (Grant)، هدیه یا کمک مالی بلاعوض است که توسط دانشگاه اعطا می‌شود، این کمک هزینه، بودجه‌ای است که معمولاً برای اهداف خاص مثل کارهای تحقیقاتی و پژوهشی داده می‌شود.

مزایای مهاجرت تحصیلی به کانادا

تحصیل در خارج از کشور مخصوصا اگر در دانشگاه مورد علاقه شما و یا در جهت پیشرفت اهداف زندگی شما باشد، یکی از بهترین اتفاق‌هایی است که برای هر محصلی اعم از دانشجو و دانش‌آموز می‌افتد. کانادا به دلایل بسیاری مقصد جذابی برای دانشجویانی است که قصد دارند در خارج از کشور تحصیلات خود را ادامه دهند.

از آنجایی که کانادا کشوری توسعه یافته و سیستم آموزشی با کیفیت و مدرنی را ارائه می کند، متقاضیان بسیاری از سراسر دنیا مشتاق پذیرش در دانشگاه های عالی رتبه آن هستند و همچنین مهاجرت تحصیلی، یکی از بهترین روش های مهاجرت به کانادا است.

  • هزینه تحصیل در کانادا نسبت به سایر کشورهای پیشرفته مقرون به صرفه است.
  • فارغ التحصیلان پس از پایان تحصیلات خود می توانند اقدام به اقامت دائم بکنند.
  • با پرداخت شهریه برای ادامه تحصیل از معافیت مالیاتی در آینده برخوردار می شوید.
  • مدت زمانی که شما مشغول به تحصیل هستید در روزهای اقامت شما برای اخذ پاسپورت محاسبه می شود.
  • شما می توانید همزمان با تحصیل به کار نیز مشغول شوید.
  • فرزندان شما می توانند رایگان تحصیل کنند.
  • استفاده از بورسیه های تحصیلی دولتی برای مقاطع بالاتر از لیسانس
  • فرصت‌های شغلی فراوان
  • حضور در جامعه چند فرهنگی
  • سیستم آموزشی با کیفیت
  • دریافت ویزای پیوست برای اعضای خانواده (همسر و فرزندان)

درصورتی که شما نیز به دنبال مهاجرت تحصیلی به کانادا هستید ما به شما شرکت مهاجرت درنامایگریشن https://dornamigration.com/ را پیشنهاد میکنیم.