اگر شما یک کامپیوتر و یا لپ‌تاپ داشته باشید، می‌دانید که دستگاه شما باید حتماً دارای فضایی باشد که تمامی اطلاعات شما در آنجا ذخیره و محافظت شود. این اطلاعات شامل فایل‌ها، برنامه‌ها و داده هایی است که در رایانه شما وجود دارد. این همان قطعه ای است که وظیفه حفاظت و ذخیره سازی داده‌های دستگاه شما را بر عهده دارد. فروشگاه اینترنتی بروزکالا که ارائه دهنده انواع قطعات سخت افزاری و لوازم جانبی رایانه مانند باکس هارد است، قصد دارد تا در ادامه در مورد انواع هارد کامپیوتر توضیحاتی را به شما عزیزان بدهد تا هنگام خرید این محصول، انتخابی درست و مطمئن داشته باشید.

اینترنال

هنگامی که بحث انواع هارد کامپیوتر به میان می‌آید، ابتدا نام‌های اینترنال و اکسترنال در ذهنمان نقش می‌بندد. هارد اینترنال در واقع حافظه داخلی دستگاه است که تمامی اطلاعات و داده‌ها را در خود ذخیره می‌کند و وظیفه حفاظت از آنها را نیز بر عهده دارد. این محصول با برندهای متفاوتی و ظرفیت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود.

اکسترنال در بروزکالا

ممکن است پس از مدتی، به دلیل حجم بالای داده‌هایی مانند فیلم، عکس و... حافظه کامپیوتر شما پر شود و دیگر فضای خالی برای ذخیره سازی نداشته باشد. این گونه امنیت اطلاعات شما نیز به خطر می‌افتد. در این شرایط شما می‌توانید به خرید یک هارد اکسترنال بیندیشید. حتی گاهی ممکن است به هر دلیل دیگری مانند به همراه داشتن اطلاعات خصوصی‌تان در هر مکان و زمانی تصمیم به خرید این محصول که قابلیت جا‌به‌جایی آسان را دارد، نمایید. هر فایل و برنامه‌ای روی این هارد خارجی ذخیره خواهد شد. این محصول که به صورت خارجی به دستگاه شما متصل می‌شود، با میزان ظرفیت‌های متفاوتی با برندهای مطرح و مختلفی تولید و عرضه خواهد شد.

هارد دیسک

حتماً شما هم بارها این نام را شنیده‌اید. می‌توان گفت که این قطعه مکانیکی ابزاری برای ذخیره سازی است و به صورت دائمی عمل می‌کند؛ این یعنی با قطع شدن جریان برق و خاموش شدن دستگاه‌، اطلاعات شما از بین نخواهد رفت و در این حافظه باقی خواهد ماند. این محصول شامل دیسک، موتور چرخان و بازو است پس مبتنی بر حرکت دیسک می‌باشد. این نوع هارد، قدیمی محسوب می‌شود و چند دهه از تولید آن می‌گذرد. همچنین سرعت کمی نیز دارد. اما جالب است بدانید که هنوز هم یکی از مهم‌ترین انواع هارد کامپیوتر محسوب می‌شود. قیمت آن بسیار مناسب است اما از سرعت خواندن و نوشتن پایینی برخوردار است. همواره باید مراقب باشید تا به آن ضربه وارد نشود زیرا بسیار حساس است.

حافظه SSD

این نام مخفف Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد است. SSD یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین انواع هارد کامپیوتر به شمار می‌رود. در این محصول، قطعات مکانیکی وجود ندارد. کنترلر و NAND Flash اجزای تشکیل دهنده این حافظه هستند. در مدل‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر، بخش دیگری نیز وجود دارد که رم داخلی است. این نوع، قادر به انجام تمامی کارهایی است که یک هارد دیسک نیز آنها را انجام می‌دهد. اما اطلاعات در آن روی دیسک مغناطیسی ذخیره نخواهد شد. سرعت آن بسیار بالاتر است؛ مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و جدیدتر است و این یعنی از تکنولوژی روز بهره می‌برد.

تفاوت اینترنال و اکسترنال

وقتی که در مورد انواع هارد کامپیوتر صحبت می‌کنیم، باید شباهت‌ها و تفاوت‌های آن را نیز در نظر بگیریم. تفاوت این دو معمولاً در فاکتورهایی مانند سرعت، قابلیت جابه‌جایی، ظرفیت ذخیره سازی، سادگی دسترسی به اطلاعات، امنیت، عمر مفید و قیمت است که در مورد برخی از آنها توضیحاتی خواهیم داد.

سرعت دسترسی

بدون شک، نوع اینترنال دارای سرعت دسترسی بالاتری است. زیرا شما با یک کلیک به راحتی به داده‌های حافظه خود دسترسی خواهید داشت. در واقع به علت نوع اتصال این مدل به مادربرد رایانه است که به صورت مستقیم به وسیله درگاه SATA و یا PCIe صورت می‌گیرد. حتی سرعت لود شدن اطلاعات در هارد اینترنال کنسول‌ بازی نیز همین‌گونه بالا است.

ظرفیت ذخیره‌سازی

مدل اکسترنال در این زمینه رو به پیشرفت و در حال توسعه است. اما در حالت کلی نوع اینترنال و داخلی با ظرفیت بالا و ابعاد کوچک در بازار موجود هستند. اما مدل اکسترنال در ظرفیت‌های خیلی بالا ابعاد بزرگی نیز دارد و در ظرفیت‌های بالا به سادگی در بازار یافت نمی‌شود.

انواع هارد با ظرفیت‌های مختلف برای نیازهای مختلف کاربران با قیمت مناسب

دسترسی به اطلاعات

در بین انواع هارد کامپیوتر، نوع اینترنال یعنی داخلی دسترسی راحت‌تر و ساده‌تری به اطلاعات خواهد داشت. اما چرا مدل اکسترنال دسترسی راحتی ندارد؟ زیرا اولاً که شما حتماً باید آن را با رابط USB به کامپیوتر خود وصل کنید و ثانیاً درایور آن باید روی دستگاه شما نصب شود و به وسیله سیستم عامل شناسایی شود.

عمر مفید

این کاملاً درست است که نوع اکسترنال در معرض ضربه و آسیب قرار دارد زیرا قابل جابه‌جایی است و در کامپیوتر شما تعبیه نشده است اما در حالت کلی مکانیزم مقاومی در ساخت دارد و بنابراین عمر مفیدش نیز بیشتر خواهد بود. البته این مورد را نیز در نظر بگیرید که تعمیر آن هم راحت‌تر است.

به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع هارد با ظرفیت‌های مختلف برای نیازهای مختلف کاربران با قیمت مناسب دیدن فرمایید. کارشناسان این مجموعه همواره آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان در مورد انواع مدل‌ها، قیمت، برندها و هرگونه سوال تخصصی دیگری درباره این محصول خواهند بود. این‌گونه می‌توانید قبل از خرید، از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید. برای برقراری تماس با فروشگاه اینترنتی بروزکالا به آدرس www.berozkala.com مراجعه کنید و یا با شماره تلفن 87700781 تماس حاصل فرمایید.