عوامل متعددی در جلوه‌دهی به یک تصویر تاثیرگذار هستند که بسته به هدف مورد نظر می‌توان به هر یک از آنها بیشتر پرداخت. عناصری چون: رنگ، اندازه، موقعیت قرارگیری، بافت، فرم و غیره که جهت برجسته نمودن یک آبجکت در مانیتور مناسب گرافیست ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برخی از آنها به عنوان اصول اولیه دیزان شناخته می‌شوند و ساختار یک اثر را تشکیل می‌دهند.

Graphic Design Monitor

در این متن قصد داریم موارد زیر را شرح دهیم و شما را بیشتر با این سری از محصولات آشنا کنیم :

  • مزایای خرید مانیتور طراحی
  • معایب مانیتور گرافیک
  • انواع پنل بکاررفته در مانیتور
  • روشنایی و رزولوشن
  • پورت و درگاه‌های مانیتور طراحی
  • فاکتورهایی مانند ابعاد مانیتور و پایه و ....

ممکن است طراحان تازه‌کار و مبتدی اهمیتی برای صفحه نمایش خود قائل نشوند اما اگر یک گرافیست باتجربه و خبره را دنبال کنید، متوجه می‌شوید که بخش بزرگی از بودجه خود را، هنگام تهیه رایانه، به خرید مانیتور اختصاص می‌دهد. در حقیقت این قطعه می‌تواند نقطه تمایز بین شکست و پیروزی باشد. در جایی که یک طرح جهت تأثیرگذاری ماندگار و طولانی ایجاد می‌گردد و حامل پیامی به بیننده می‌باشد و در اصل پلی میان صاحب اثر و او است، بهره‌گیری از صفحه‌ای که همه جزئیات را به درستی و زنده به نمایش گذارد، حیاتی است. هر جزء از جلوه‌های بصری و هر شکل به تنهایی گویای پیامی است و به همین دلیل، نحوه نمایش هر کدام بسیار حائز اهمیت است. این موضوع را هر گرافیک‌کار و طراحی می‌داند و به آن اشراف دارد.  

نکات خرید مانیتور طراحی

قطعا از تاثیر رنگ‌گذاری اشتباه بر روی آیتم‌های پروژه خود آگاه هستید و می‌دانید که این کار چقدر زیان‌آور است. این دقیقا همان فرایندی است که ممکن است یک نمایشگر از خود برجای بگذارد و به جای نمایش تصاویر با رنگ‌های واقعی، از رنگ‌های اشتباه استفاده کند. حال برای پیشگیری از چنین معضلاتی باید اطمینان حاصل کرد که پرده روبه‌روی شما، یک مانیتور مخصوص طراحی و گرافیک است. بنابراین هر آنچه از سرمایه خود را به این سخت‌افزار اختصاص دهید، به همان اندازه بازدهی دریافت خواهید کرد و مسیر شغلی خود را تعیین خواهید کرد.

به طور کل نمایشگرها خصوصیات متعددی را شامل می‌شوند که تنها تعدادی از آنها برای گرافیست‌ها کارآمد و ضروری است. درواقع بسیاری از ویژگی‌ها نیز هیچ تاثیری در روند کاری آنها ندارند. پس با کمی آگاهی بیشتر می‌توانید بجای هزینه کردن بر مشخصاتی که کارایی ندارند، به محصولاتی مانند خرید مانیتور بنکیو روی بیاورید که انتظارات شما را برآورده سازند. البته این روش در دنیای امروزی که تجهیزات الکترونیکی و دیجیتالی با پیچیدگی‌های و تکنیک‌های فراوانی به بازار عرضه می‌شوند کمی دشوار خواهد بود و به راحتی ممکن است از اهداف واقعی خود دور شوید. در پایین برخی از فاکتورهایی آورده شده است که می‌توانند به شما در گزینش یک انتخاب صحیح کمک کنند.

مانیتور مناسب گرافیست

شکل ظاهری مانیتور

برای شما که یک طراح هستید زیبایی و شکل ظاهری اهمیت دارد اما به خاطر داشته باشید که نباید صرفا از روی صفت‌های ظاهری مانیتور مانند: ضخامت، رنگ و استایل و غیره، سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنید. تنها به این دلیل که یک  Graphic Design Monitorباریک‌تر است و یا جذاب‌تر به نظر می‌رسد. "نتیجه‌ درستی نمی‌گیریم اگر یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت کنیم". پس در قدم اول مشخصات داخلی و عملکرد صفحه نمایش باید مورد توجه قرار گیرند. ویژگی‌هایی همچون: سیستم صوتی داخلی، پورت‌ها و اتصالات اضافی از سوی هر کاربری مورد توجه قرار می‌گیرند اما برای شما نباید این طور باشد. چرا که این صفات، تضمین‌کننده کارکردی مناسب نیستند و احتمالا هزینه‌ها را بالا می‌برند. حتی اگر به آنها اهمیت می‌دهید باید در انتهای لیست اولویت‌بندی خود قرار دهید.

زمان پاسخ‌گویی دستگاه

شما یک گیمر نیستید که زمان پاسخ‌گویی برای شما مهم باشد. زمان پاسخ‌دهی، تاخیر اجرای دستورات کاربر را نشان می‌دهد و برای کسانی که به یک مانیتور سریع احتیاج دارند مناسب است. همانند گیمرها که صحنه‌هایی اکشن و سریع را در مانیتور گیمینگ مشاهده می‌کنند و نتایج بازی آنها به عکس‌العمل‌های فوری وابسته است. با این تفاصیل پرداخت نرخ گزاف نمایشگرهای سریع چندان منطقی نیست و کاربردی برای طراحان نخواهد داشت.

قابلیت‌های ناکارآمد

احتمالا از این موضوع مطلع هستید که گرافیست‌های حرفه‌ای جهت خرید مانیتور طراحی محصولاتی را انتخاب می‌کنند که جدای از عملکرد کلی مطلوب، وضوح بالایی داشته باشند. در حالی که تعداد درگاه‌ها، اتصالات بی‌سیم، دوربین و ده‌ها ویژگی منحصر دیگر در محصولات مدرن امروزی دیده می‌شود و می‌توانند آنها را هیجان‌زده کنند، مستقیم سراغ خصوصیات کارآمد دستگاه می‌روند. چرا که به خوبی می‌دانند سرنوشت پروژه‌های خود، در عملکرد نمایشگرها و خصوصیاتی از این دست نهفته است.

خصوصیات موثر مانیتور طراحی

عصر جدید با وجود پیشرفت‌هایی که به دست آمده و همه مزایایش، همچنان برخی باعث ایجاد برخی مصائب و سختی‌ها شده است. اگر چه تجهیزات دیجیتالی با سرعت فوق‌العاده‌ای ارتقاء یافتند اما همین موجب بروز مشکلاتی چون تنوع کالاها و پیچیدگی تکنولوژی آنها می‌گردد. در نتیجه پیدا کردن محصولی که هم نیازهای ما را برآورده سازد و هم بهترین عملکرد را ارائه دهد، دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت. به همین منظور در ادامه تعدادی از مشخصات مهم نمایشگرهای دیزاین و طراحی گرافیکی را شرح می‌دهیم تا در صورت لزوم اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید. البته باید یادآور شویم که علاوه بر این همکاران ما در پرو استور نیز همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند و در این مسیر شما را همراهی خواهند کرد.

Graphic Design Monitor

کیفیت تصویر مانیتور گرافیک

اولین فاکتوری که برای مانیتورهای طراحی و گرافیک مورد توجه قرار می‌گیرد، میزان تطابق و برابری رنگ‌های نمایش داده شده در صفحه با نتایج خروجی و چاپی است. پیشتر هم ذکر شد که عدم یکسان بودن رنگ‌ها به کلی عملکرد را تغییر خواهد داد. بنابراین دیگر اطمینان ندارید که رنگ مورد استفاده از همان زیبایی و جلوه مورد تصور شما بهره‌مند باشد. از این رو سیستم پردازش تصویر شما می‌بایست از دقت رنگ بالایی برخوردار باشد.

با این مشخصات به نظر می‌رسد پنل‌های IPS بتوانند کارکردی این‌گونه ارائه دهند. این پنل‌ها کارایی فوق‌العاده‌ای دارند و طیف رنگی گسترده‌ای را بازتاب می‌کنند. البته جهت دریافت بازدهی بیشتر و انجام کالیبراسیون منظم، لازم است تا Adobe RGB 99% را پشتیبانی نمایند. در این خصوص باید بگوییم که مانیتورهای 10 بیتی و یا 12 و 14 بیتی، جهت انجام کالیبراسیون عملکردی مناسب دارند. به طور کل نمونه‌های بسیاری در بازار فروش دیده می‌شوند که ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاملی را، برای کالیبراسیون در اختیار شما قرار می‌دهند. در نتیجه ثبات رنگ بیشتری را به دست خواهید آورد.

ویژگی دیگری که پنل‌ IPS در مانیتور گیمینگ و طراحی برای شما فراهم می‌کند، نمایش سایه‌های تیره و روشن به صورت کامل و بهبود کنتراست تصویر است. علاوه بر این زاویه دید مناسبی ارائه می‌دهند که از سوی دیگر پنل‌ها کمتر شاهد هستیم. بدین ترتیب نمایشگری که جهت طراحی پروژه‌های خود استفاده می‌کنید، نمایشی درخشان و همراه با ثبات رنگ بالا در زوایای مختلف عرضه می‌کند. با این تفاصیل، می‌توان به میزان اهمیت پنل در عملکرد مانیتورها پی‌ برد. در حال حاضر صفحات نمایش از بین سه نوع پنل انتخاب می‌شوند که در پایین به آنها می‌پردازیم.

پنل مانیتور طراحی و دیزاین

  • پنل‌ TN

پنل TN یا Twisted Nematic در رده ارزان‌ترین پنل‌ها قرار می‌گیرد و از سرعت پاسخ‌دهی بالایی برخوردار است. این ویژگی برای کاربردهایی چون گیم بسیار کارآمد می‌باشد و به همین علت طرفداران زیادی دارد. این در حالی است که زمان تاخیر چندان برای طراحان و گرافیست‌ها اهمیت نداشته و خورد توجه آنها قرار نمی‌گیرد. از طرفی زوایای دید وسیعی ارائه نمی‌دهند و دقت رنگی کمتری، به نسبت سایر پنل‌ها دارند. بنابراین گزینه مناسبی جهت طراحی و دیزان بشمار نمی‌روند. البته شایان ذکر است که به تازگی تولیدکنندگان سعی در رفع مشکلات پنل‌های Twisted Nematic داشته‌اند و به موفقیت‌هایی نیز دست یافته‌اند.

مانیتور دیزاین

  • پنل VA

پنل‌های VA یا تراز عمودی در مقایسه با انواع TN گران‌تر هستند و کنتراست فوق‌العاده‌ای دارند. با این حال کمتر از دیگر پنل‌ها محبوبیت دارند و این موضوع احتمالا به خاطر بالا بودن قیمت مانیتور است که باید پرداخت شود. همچنین به نسبت مدل‌های TN زمان پاسخ‌دهی خوبی ارائه نمی‌دهند که موجب می‌شود بسیاری از خرید آنها صرف‌ نظر کنند.

  • پنل IPS

پنل‌های IPS گران‌تر از مدل‌های VA هستند اما در عوض عملکرد بهتری دارند. همان طور که قبلا توضیح دادیم آنها زاویه دید گسترده‌تری دارند و ثبات رنگ بهتری را به نمایش می‌گذارند‌. اما از آنجا که زمان تاخیر مناسبی نداشتند، تولیدکنندگان تصمیم به عرضه پنل‌های Super IPS گرفتند که در کنار بازتولید فوق‌العاده رنگ و زاویه دید عالی، زمان پاسخ‌گویی سریعی نیز داشته باشند. نکته جالب اینجا است که سعی به حفظ قیمت آنها شده است و بدین ترتیب توانستند توجه بسیاری از کاربران را جلب نمایند.

اندازه صفحه مانیتور

تعیین اندازه مناسب صفحه برای طراحان کمی دشوار است. چرا که برخی از کاربران بسته به نوع پروژه‌ها از صفحات بزرگ و گاها از چند نمایشگر استفاده می‌کنند. از سوی دیگر عده‌ای به ابعاد تصویر اهمیت نمی‌دهند و مهم نیست که از چه سایزی استفاده می‌کنند. همان طور که می‌دانید، چنانچه برای انجام کار به وضوح بالایی نیاز باشد، اندازه اهمیت پیدا می‌کند. همین ‌طور در صورتی که پروژه شما حاوی جزئیات متعددی باشد و ریزه‌کاری‌های فراوانی در پیش رویتان قرار بگیرد، باز هم ابعاد تصویر حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین انتخاب سایز مناسب مانیتور گرافیکی تا حد زیادی وابسته به نیازهای کاربر خواهد بود اما به یاد داشته باشید که بزرگ‌تر بودن در هر شرایطی کارآمد نیست. زیرا با افزایش سایز صفحه نمایش، تعداد پیکسل‌های هر اینچ تغییر می‌کند و این موضوع به طور مستقیم عملکرد بصری شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابر توصیه متخصصان پرواستور، حتی‌المقدور یک مانیتور با ابعاد لازم خریداری کنید و به دنبال سایزهای بزرگ نباشید. چرا که ممکن است عملکرد دستگاه شما قربانی شود.

وضوح یا رزولوشن

یکی از ضروری‌ترین مشخصاتی که طراحان تدوین‌گران باید به آن توجه کنند، وضوح تصویر است. اگر می‌خواهید جزئیات تصاویر به صورت کامل آشکار شوند، باید نمایشگر شما وضوح مناسبی داشته باشد. با چنین رویکردی به نظر می‌رسد که باید به صفحاتی بهتر از Full HD چشم داشت که مسلما مشمول بهای سنگین‌تری خواهند شد. البته مطمئن باشید که ارزشش را خواهد داشت. امروزه نمایشگرهایی که در بازار وجود دارند عموما با وضوح 4k ،WQHD و FULL HD دیده می‌شوند. مانیتور گیمینگ 4k یا Ultra-High-Definition رزولوشن 3840x2160، نمایشگرهای WQHD یا Wide-Quad HD رزولوشن 2560x1440 و FULL HD هم رزولوشن 1920x1080 را عرضه می‌کنند.

قیمت مانیتور طراحی

پورت و اتصالات

اتصالات واقع در صفحه نمایش به انعطاف‌پذیری دستگاه شما کمک می‌کنند. اغلب محصولات امروزی از پورت HDMI و DisplayPort 1.2 پشتیبانی می‌کنند اما برای نمایشگرهای مخصوص طراحی و گرافیک، استفاده از پورت DVI و Thunderbolt یک مزیت بشمار می‌رود. همچنین برخورداری از درگاه ورودی و خروجی Thunderbolt امکان اتصال چند Monitor را فراهم می‌کند که برای برخی ضروری است.

قابلیت تنظیم

طراحی ارگونومیک هم به نوبه خود تاثیر زیادی در رفاه و آسایش کاربر خواهد داشت. از آنجا که این کاربران اغلب برای ساعت‌های طولانی پشت صفحه نمایش قرار می‌گیرند، بهتر است تنظیمات ارتفاع، چرخش و به طور کل هر قابلیتی که اسباب راحتی را فراهم می‌کند، در دسترس باشد.

کلام آخر

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که نیاز به یک مانیتور برای انجام کارهای گرافیکی و طراحی دارید، با یک راهنمای خرید مانیتور طراحی جامع می‌توانید کار را برای خود بسیار راحت و لذت‌بخش کنید. اگر هدف شما نشستن بر پشت سیستم در ساعت‌های طولانی و کار با نرم‌افزارهایی گرافیکی مانند فتوشاپ است، مانیتور گیمینگ یا مانیتورهای معمولی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد و هر چند که مانیتورهای مخصوص بازی از لحاظ قدرت روشنایی و کیفیت رنگ تصاویر حرف اول را می‌زنند، ولی به دلیل قیمت بالایی که دارند برای هر طراح یا گرافیستی مناسب نیست.

پرو استور در کنار معرفی و فروش مانیتورهای گیمینگ مطرح دنیا، مانیتور مخصوص طراحی را نیز به کاربران ارائه می‌دهد. برای برقراری تماس با مشاوران تیم پرواستور کافی است شماره تماس 021-52472000 را شماره‌گیری فرمایید و از مشاوره‌ای رایگان برخوردار شوید.