هنگامی که صحبت از لپ تاپ استوک می‌شود، بعضی از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که این کالا‌ها همان محصولات دست‌دوم هستند که مشکلات زیادی دارند و با خرید آن‌ها ضرر می‌کنند. آیا واقعا این لپ تاپ‌ها دست دوم هستند؟ با ما همراه شوید تا راستی‌آزمایی کنیم.

این نوع لپ تاپ‌ها با محصولات دست‌دوم متفاوت هستند و در مقایسه با آن‌ها از کیفیت بالاتری برخوردارند. همچنین تنها تعداد بسیار نادری از آن‌ها مشکلات جدی‌ دارند.

درادامه می‌خواهیم این نوع لپ‌ تاپ‌ها، مزایا و معایب، درجه‌بندی و نکاتی که هنگام خرید این نوع محصولات باید رعایت کرد را بررسی کنیم.

کالای استوک به‌چه معنا است؟

کلمه (stock) در زبان انگلیسی به‌معنای کالای ذخیره یا کالای‌موجود در انبار است. اما در ایران این کلمه بیشتر برای کالا‌های دست‌دوم به‌کار برده می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به لپ تاپ استوک بیشتر بپردازیم.

لپ تاپ استوک چیست

این نوع لپتاپ‌ها به‌عنوان نمونه داخل ویترین مغازه‌های کشور‌های اروپایی و آمریکا گذاشته می‌شوند. همچنین استوک به لپ تاپ‌هایی گفته می‌شود که به‌دلایل مختلفی مرجوع شده‌اند.

از ‌آنجایی که استوک جزء لپ تاپ‌های کارکرده شناخته می‌شود، به‌شخصی فروخته نمی‌شوند و به شرکت ‌سازنده برگشت می‌خورد. بعضی از این لپ تاپ‌ها تنها از بسته‌بندی آن‌ها باز شده و حتی یک بار هم استفاده نشده‌اند.

با خرید  لپ تاپ استوک شما تقریبا یک کالای نو را خریداری کرده‌اید. چرا‌که کالای استوک یک کالای بسیار کم‌کارکرد است.

مزایا و معایب لپ تاپ استوک چیست؟

حال که کاملا متوجه شدید که لپ تاپ استوک چیست می‌خواهیم مزایا و معایب آن را برایتان شرح دهیم.

مزایای لپ تاپ استوک

مزایای لپتاپ استوک

در این بخش به برخی  از مزایای خرید این نوع محصول اشاره می‌کنیم.

قیمت مناسب

قیمت این نوع لپ تاپ‌ها در مقایسه با لپ تاپ‌های دیگر به‌صرفه‌تر است. چراکه جزء قطعات دسته‌دوم هستند.

کیفیت خوب

بیشتر لپ تاپ‌های استوک از لحاظ قطعات با محصولات نو تفاوتی ندارند. درنتیجه با خرید این نوع لپ تاپ شما می‌توانید کالای کیفیت بالا را با قیمت کمتر خریداری کنید.

جنس بدنه آن‌ها نیز از آلومینیوم، فلز، منیزیم و پلاستیک ساخته شده که در برابر ضربه مقاوم هستند.

ظاهر خوب

لپ تاپ استوک، درجه یک است که بیشتر آن‌ها هیچ خط و خشی ندارند. به‌حدی که حتی برخی افراد سودجو آن‌ها را در قالب کالای نو به‌فروش می‌رسانند.

حتی این نوع کالا‌ها گاهی ‌اوقات غیر‌قابل تشخیص هستند. مگر‌اینکه فروشنده استوک‌بودن آن را بیان کند. متریال آن‌ها هم با کیفیت است که طول عمر آن‌ها را بالا می‌برد. علاوه‌بر‌این، این نوع لپ تاپ‌ها از لحاظ ظاهری و مدل، خاص هستند زیرا مدل آن در بازار محدود است.

معایب لپ تاپ استوک

خرید این نوع لپ تاپ‌ها می‌تواند برخی معایب را نیز داشته باشد که این معایب شامل موارد زیر هستند:

پیدا نکردن مدل و رنگ مورد‌ نظر

کالا‌های استوک معمولا محدود هستند که به‌همین‌دلیل شاید نتوانید مدل یا رنگ مورد ‌علاقه خود را پیدا کنید.

نداشتن گارانتی محصول

از آنجایی‌که لپ تاپ استوک نو نیست به ‌همین‌ دلیل خدمات پس ‌از ‌فروش آنها به پایان رسیده و دیگر توسط شرکت پشتیبانی نمی‌شوند درنتیجه گارانتی ندارد.

خرابی برخی قطعات

هنگام خرید لپ تاپ استوک، باید به خراب نبودن قطعات آن دقت کنید. البته این مورد بسیار نادر است اما بهتر است سلامت آن را مورد بررسی قرار  دهید.

درجه‌بندی لپ تاپ استوک چیست؟ چه اهمیتی دارد؟

لپ تاپ استوک دارای 2 درجه‌بندی است که در ‌ادامه می‌خواهیم این درجات را برای شما توضیح دهیم.

لپ تاپ استوک درجه ++A

در این درجه کالا‌های با کیفیتی قرار دارد که ظاهر بسیار خوبی دارند و روی آنها هم کمترین خط و خش وجود دارد. همچنین مدت‌زمان کارکرد لپ تاپ استوک درجه ++A کمتر از 6 ماه است.

لپ تاپ استوک +A

نوت بوک استوک یا لپ تاپ استوک دارای خط و خش جزئی هستند که می‌توانید از آن چشم‌پوشی کنید. همچنین از لحاظ کارکرد و عملکرد سالم هستند و تفاوت زیادی با درجه ++A ندارند.

همچنین بعد از خرید لپ تاپ استوک رده ++A هیچ مشکلی از لحاظ سخت‌افزاری برایتان پیش نمی‌آید. تفاوت محصول این رده با رده ++A قیمت کمتر آن است. اما از لحاظ ظاهری تفاوتی با درجه ++A ندارند و هردوی آن‌ها دارای خط و خش هستند.

نکات مهم برای خرید لپ تاپ استوک

برا خرید این نوع لپ تاپ باید به برخی نکات دقت کنید که این نکات اعم از:

تست بدنه

هنگام خرید این نوع کالا‌ها باید اول بدنه، کل قاب و فریم دور آن را با دقت بررسی کنید. سپس باید در آن را باز و بسته کرده تا از وضعیت لولا‌ها اگاه شوید.

همچنین مشخصات دیگری مانند میزان خط و خش، شکستگی، رنگ‌پریدگی صفحه‌نمایش، کنده‌شدن دکمه‌های کیبورد، هرگونه صدای عجیب، فرورفتگی و علائم ضرب‌خوردگی نیز باید بررسی کنید.

پشت لپ تاپ را نیز باید با دقت مشاهده کنید تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل از آن با خبر شوید. البته وجود پیچ‌ها چندان در اولویت قرار ندارند چرا‌که اکثر این محصولات قابلیت باز و بسته‌شدن و ارتقا رم یا هارد را دارند.

تست مانیتور

بعد از بررسی بدنه لپ تاپ، حال باید مانیتور آن نیز مورد بررسی قرار دهید. سپس باید صفحه‌نمایش را مشاهده کنید که هیچ پیکسلی نسوخته باشد یا قسمت‌های مختلف رنگ‌های LCD باهم تفاوتی نداشته باشند.

یکی از علائم خرابی این قطعه زرد شدن آن است. همچنین نباید صفحه‌نمایش بپرد یا تار شود. با انتخاب کلید FN از روی کیبورد، می‌توانید میزان نور نمایشگر را کم و زیاد کنید تا از سلامت آن اطمینان پیدا کنید.

سپس بهتراست ویدئویی اجرا کنید تا هیچ مشکلی در پیکسل‌ها و مانیتور وجود نداشته باشد. همچنین باید چندین عکس در رنگ‌های مختلف سیاه، زرد، قرمز، آبی، سفید و بنفش باز کنید تا پیکسل‌ها بررسی شوند.

البته درصورت سوختن 1 الی 4 پیکسل جای نگرانی نیست، زیرا این اندازه طبیعی است و به کارخانه مربوط می‌شود. استفاده از نرم‌افزار تخصصی هم گزینه دیگری برای تست مانیتور محسوب می‌شود.

تست پورت‌ها

با یک فلش می‌توانید تمام پورت‌ها را چک کنید تا هیچ مشکلی از لحاظ قطع و وصلی نداشته باشند. همچنین برای دی‌وی‌دی رایتر هم می‌توانید از یک سی‌دی استفاده کنید تا از خواندن سی‌دی مطمئن شوید.

برای تست پورت HDMI  باید لپ تاپ را به یک مانیتور وصل کنید و ببینید که تصویر را نمایش می‌دهد یا خیر.

جمع‌بندی

لپ تاپ استوک، خرید آن، مزایا و معایب و درجه‌بندی آن از جمله موضوعاتی بود که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. این نوع لپ تاپ‌ها کالاهایی هستند که یا مدتی در ویترین مغازه‌ها بودند یا به هر دلیلی مرجوع شدند.

بیشتر این محصولات کم‌کارکرد هستند و در مقایسه با لپ‌تاپ‌های نو از قیمت کمتری برخوردارند. علاوه‌براین، از لحاظ کیفیت نیز در سطح خوبی قرار دارند چراکه تعداد آن‌ها محدود است.