سرویس آنلاین مدیریت پروژه Trello یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های تحت وب است که خوشبختانه اپلیکیشن آن نیز موجود است. اگر از نسخه‌ی تحت وب ترلو استفاده می‌کنید، می‌توانید با نصب کردن چند اکستنشن جالب، کارایی آن را بیشتر کنید و راحت‌تر از آن استفاده کنید.

در ادامه به معرفی تعدادی از پاور-آپ‌ها که امکانات ترلو را بیشتر می‌کنند و همین‌طور افزونه‌ها یا اکستنشن‌هایی برای مرورگرهای Google Chrome و Mozilla Firefox می‌پردازیم که استفاده از Trello را تسهیل می‌کنند. 

افزایش امکانات Trello با فعال کردن Power-Ups

در سرویس Trello امکانات اضافی جالبی وجود دارد که ترلو به آن Power-Ups می‌گوید. پاور-آپ‌ها بدون اینکه به اکستنشن و افزونه‌ای روی مرورگر نیاز باشد، عمل می‌کنند و امکانات ترلو را توسعه می‌دهند. به چند پاور-آپ کاربردی و عملکردشان توجه کنید:

  • Card Numbers by Reenhanced تعداد کارت‌ها را نمایش می‌دهد.
  • Card Repeater برای ایجاد کپی کارت‌ها در زمان مشخص کاربرد دارد.
  • Card Snooze برای آرشیو کردن کارت‌ها به صورت موقتی استفاده می‌شود.
  • Card Aging موجب کم‌رنگ و محو شدن کارت‌های غیرفعال و قدیمی می‌شود.

روش فعال کردن پاور-آپ‌های ترلو

برای فعال و غیرفعال کردن Power-Up که در حقیقت امکانات اضافی سرویس Trello هستند، می‌‌توانید از منو استفاده کنید. بنابراین ابتدا بورد موردنظر را باز کنید و سپس روی دکمه‌ی Show Menu که در سمت راست و بالای صفحه و زیر آیکون پروفایل قرار گرفته کلیک کنید. در منو روی دکمه‌ی Power-Ups کلیک کنید. صفحه‌ی پاور-آپ‌ها نمایان می‌شود و گزینه‌های مختلفی در آن موجود است. می‌توانید از نوار سرچ ستون چپ صفحه استفاده کنید و سریعاً پاورآپی که نام آن را می‌دانید، پیدا کنید.

برای افزودن هر مورد دلخواهی، روی دکمه‌ی Add کارت مربوطه کلیک کنید و در صفحه‌ی بعدی نیز در صورت نیاز روی Add کلیک کنید. به این ترتیب پاور-آپ موردنظر اضافه و فعال می‌شود.

معرفی افزونه‌ها و پاور-آپ‌های Trello برای مدیریت پروژه‌ی بهتر

برای غیرفعال کردن می‌توانید روی دسته‌ی Enabled که حاوی امکانات اضافی فعال است، کلیک کنید و سپس روی آیکون چرخدنده کلیک کرده و گزینه‌ی Disable را انتخاب کنید.

معرفی افزونه‌ها و پاور-آپ‌های Trello برای مدیریت پروژه‌ی بهتر

معرفی اکستنشن‌های Chrome برای بهبود Trello

در این بخش به معرفی تعدادی از افزونه‌های برتر ترلو برای مرورگر کروم می‌پردازیم که برخی دارای نسخه‌ی مشابه برای مرورگر Firefox هستند و برخی نمونه‌ی مشابه برای مرورگرهای دیگر و از جمله فایرفاکس ندارند.

قبل از هر چیز اکستنشن رسمی ترلو برای گوگل کروم و سایر مرورگرها را نصب کنید که قابلیت اضافه کردن مقالات سایت‌ها به صورت کارت را مهیا می‌کند.

شمارش کارت‌های Trello با اکستنشن Original Card Counter

با استفاده از اکستنشن Original Card Counter می‌توانید شمارشی از کارت‌های موجود در بوردها و لیست‌های ترلو داشته باشید و شمارش را به صورت واضح در کنار هر لیست ببینید.

معرفی افزونه‌ها و پاور-آپ‌های Trello برای مدیریت پروژه‌ی بهتر

کاربران مرورگر فایرفاکس می‌توانند از افزونه‌ی Trello Card Counter استفاده کنند.

انتخاب دسته‌ای کارت‌ها با Multiselect for Trello

ویرایش کارت‌ها به صورت تک‌تک بسیار وقت‌گیر است. برای این کار می‌توانید از افزونه‌ی Multiselect for Trello استفاده کنید که با ویرایش گروهی کارت‌ها، سرعت را چند برابر می‌کند. در حقیقت می‌توانید کارهای ساده‌ای مثل کپی کردن و جابجایی کارت‌ها و آرشیو کردن و دیلیت کردن را به صورت دسته‌ای انجام بدهید که به مراتب سریع‌تر از روش ویرایش تک‌تک کارت‌ها است.

Ultimello افزونه‌ای کاربردی برای ترلو

این اکستنشن در مرتب کردن کارت‌ها بسیار عالی است چرا که به کمک آن می‌توانید کارت‌ها را به ترتیب مهلت انجام کار، عنوان و برچسب و موارد دیگر مرتب کنید. البته دقت کنید که تغییرات به صورت ظاهری و موقتی است و در واقع کارت‌ها در جای خود ثابت باقی می‌مانند و صرفاً برای اینکه وضعیت مرتب‌تر به نظر برسد، مرتب‌سازی یا Sort به کمک این افزونه صورت می‌گیرد.

با استفاده از گزینه‌ی Apply current sorting (save in Trello) می‌توانید ترتیب فعلی را ذخیره کنید.

معرفی افزونه‌ها و پاور-آپ‌های Trello برای مدیریت پروژه‌ی بهتر

اکستنشن Ultimello علاوه بر مرتب‌سازی، قابلیت شمارش کارت‌ها و ارتباط بین کارت‌ها را به سرویس Trello اضافه می‌کند. در مرورگرهای فایرفاکس و سافاری اکستنشنی با این ویژگی‌های جالب موجود نیست.

TrelloExport برای اکسپورت کردن داده‌های ترلو

اگر به اکسپورت یا خروجی گرفتن از بوردهای Trello نیاز دارید و می‌خواهید به عنوان مثال کارت‌ها و پروژه‌ها را به صورت فایل اکسل داشته باشد یا در نرم‌افزارهای دیگر Import و استفاده کنید، می‌توانید از اکستنشنی به اسم TrelloExport استفاده کنید. به کمک این اکستنشن می‌توانید داده‌های موجود را با فرمت HTML یا PPML و همین‌طور CSV که مناسب استفاده در اکسل است و فرمت Markdown، ذخیره کنید.

توجه کنید که پس از نصب کردن این اکستنشن روی کروم، گزینه‌ی TrelloExport در نوار کناری اضافه می‌شود که موقعیت آن در منوی More و Print and Export است.

معرفی افزونه‌ها و پاور-آپ‌های Trello برای مدیریت پروژه‌ی بهتر

Next Step for Trello برای کار با چک‌لیست‌ها

این اکستنشن برای استفاده از کارت‌هایی که یک تاسک را به صورت چند مرحله تعریف می‌کنند، عالی است چرا که به کمک آن می‌توانید کارهای انجام‌شده را تیک بزنید. چک‌لیست هر کارت روبروی آن نمایش داده می‌شود و نیازی به باز کردن کارت نیست. به علاوه می‌توانید تعداد چک‌لیست‌هایی که نمایش داده می‌شود را به صورت دلخواه تنظیم کنید.

List Layouts for Trello و لیست‌های عمودی در ترلو

چیدمان لیست‌ها در ترلو می‌تواند به صورت عمودی و همین‌طور افقی باشد! البته بدون این اکستنشن حالت پیش‌فرض که افقی است را در اختیار خواهید داشت.

معرفی افزونه‌ها و پاور-آپ‌های Trello برای مدیریت پروژه‌ی بهتر

برای مرورگر فایرفاکس هم افزونه‌ی مشابهی به اسم Swimlanes for Trello منتشر شده است که همین کارکرد را دارد.

Pro for Trello اکستشنی با امکانات متعدد

این اکستنشن هم مثل اکستنشن Ultimello با مجموعه‌ای از امکانات مفید و کاربردی در خدمت کاربران ترلو است. Pro for Trello شمارش کارت‌ها، سطح اولویت، ورودی‌های زمانی، ابعاد برچسب‌ها و هشتگ‌ها را به کارت‌ها و بوردها اضافه می‌کند. حتی اگر با طراحی وب و CSS آشنایی مقدماتی داشته باشید می‌توانید ظاهر کارت‌ها را کاملاً سفارشی و مناسب کاربری خودتان کنید.

معرفی افزونه‌ها و پاور-آپ‌های Trello برای مدیریت پروژه‌ی بهتر

یکی از امکانات Pro for Trello، فعال کردن حالت فشرده یا Compact است که برای مدیریت کردن بوردهای شلوغ مناسب است. در مورد مرورگر فایرفاکس می‌توانید از افزونه‌های زیر استفاده کنید.