یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای کاربران موبایل بیافتد این است مشکل روشن نشدن گوشی است! ممکن است علت موضوع ساده‌ای مثل نداشتن شارژ باتری یا خرابی باتری باشد اما مشکلات مختلف دیگری مثل خرابی دکمه‌ی پاور و آسیب دیدن مدار شارژ باتری نیز مطرح است.

در این مقاله می‌خواهیم با ۶ روش حل کردن مشکل روشن نشدن گوشی‌های اندرویدی بپردازیم که البته در مورد تبلت‌ها نیز کاربرد دارد. با سیاره‌ی آی‌تی در ادامه‌ی مطلب همراه شوید.

مشکل شارژ نشدن باتری و نداشتن شارژ کافی

متداول‌ترین مشکل این است که باتری به دلیلی شارژ نمی‌شود. ممکن است سابقه‌ی شارژ نشدن باتری در هفته‌های اخیر، سریعاً شما را به این نتیجه‌گیری برساند که باتری مشکلی دارد و به عنوان مثال بسیار فرسوده شده یا به دلیل خرابی در اتصالات، به خوبی شارژ نمی‌شود.

روش‌های حل مشکل گوشی یا تبلت اندرویدی که روشن نمی‌شود

اما در صورت شارژ نشدن صحیح باتری چه باید کرد؟

اولین راهکار این است که بررسی کنید که کابل شارژ و کلگی شارژ صحیح و سالم هستند و بد نیست از کابل و شارژر دیگری استفاده کنید تا موضوع روشن شود. پس از بررسی شارژر و کابل شارژ، نوبت به پورت‌ها می‌رسد.

پورت کوچک microUSB یا USB Type C هر دو ممکن است به سادگی با خاک‌گرفتگی یا نفوذ اجسام خارجی درشت و ذرات بزرگ و حتی با اندکی چرب شدن، جریان الکتریکی را به خوبی منتقل نکنند. نتیجه روشن است: از هر شارژر و کابل شارژی که استفاده کنید، مشکل شارژ شدن آهسته یا شارژ نشدن حل نمی‌شود.

روش‌های حل مشکل گوشی یا تبلت اندرویدی که روشن نمی‌شود

بنابراین گام دوم این است که با قلموی ظریف و اندکی تینر فوری یا الکل، پورت شارژ را تمیز کنید. مراقب باشید که مایع تمیزکاری صرفاً قلمو را مرطوب کند و نه بیشتر چرا که نفوذ مایعات به داخل گوشی ممکن است نمایشگر را خراب کند.

توجه کنید که یک روش ساده برای بررسی کردن سرعت شارژ و عیب‌یابی، استفاده از اپ‌های اندازه‌گیری سرعت شارژ است:

در مورد آیفون و آیپد می‌توانید از نکات و راهکارهایی که قبلاً بررسی کردیم استفاده کنید:

خاموش کردن اجباری یا خروج باتری

ممکن است گوشی در مرحله‌ی روشن یا ری‌استارت شدن، به دلیلی هنگ کرده باشد و صفحه نمایش و تمام دکمه‌ها از کار بیافتند. این وضعیت می‌تواند با چند ساعت صبر کردن تا خالی شدن شارژ باتری و خاموشی کامل، ادامه پیدا کند اما می‌توانید سریعاً گوشی را خاموش کنید و از نو روشن کنید. شاید مشکل سریعاً برطرف شود!

برای خاموش کردن اجباری، یک راهکار ساده، خارج کردن باتری است که البته در مورد گوشی‌های امروزی که اغلب باتری جدانشدنی دارند، روش کاربردی نیست مگر آنکه بتوانید گوشی را به سادگی باز کنید. روش دوم این است که کلید Power را فشار بدهید و بیش از ۱۰ ثانیه تا حداکثر ۳۰ ثانیه نگه دارید. گوشی خاموش می‌شود و با لرزشی مجدداً روشن می‌شود. اکنون کلید پاور را رها کنید و بررسی کنید که مشکل برطرف شده است یا خیر.

تعویض باتری فرسوده

در مورد گوشی‌های قدیمی یا گوشی‌هایی که ساعت‌ها برای بازی‌های گرافیکی سنگین استفاده شده و بارها و بارها بدنه‌ی گوشی بسیار داغ شده، فرسایش باتری سریع اتفاق می‌افتد و پس از مدتی باید باتری تعویض شود! در مورد گوشی‌هایی که چند سال کار کرده‌اند هم باتری تدریجاً ظرفیت مفید اولیه را از دست داده و بسیار کم شارژ نگه می‌دارد و کند شارژ می‌شود. در این صورت هم باید باتری تعویض شود.

یک علامت خرابی باتری، باد کردن آن است و البته این موضوع خطرناک است چرا که پس از مدتی احتمال ترکیدن و انفجار و آتش گرفتن باتری وجود دارد. در این صورت نه تنها گوشی بلکه ممکن است خودتان هم آسیب ببینید!

از دیگر عواملی که باتری را سریع خراب می‌کند، می‌توان به نفوذ آب و اتصالی سر باتری اشاره کرد. دما بالای بدنه‌ی گوشی نیز خرابی باتری را تسریع می‌کند و همین‌طور کارکرد گوشی در دمای بسیار پایین، برای باتری مضر است.

اما مسأله‌ی دیگر این است که باتری نسبتاً سالم است و جریان کافی دریافت نمی‌کند. 

برای تست کردن این موضوع که باتری جریان کافی دریافت کرده و شارژ شده یا خیر، گوشی یا تبلت را به شارژر متصل کنید. چند دقیقه صبر کنید و بررسی کنید که آیا آیکون باتری با رنگی به جز قرمز، روی صفحه نمایش دیده می‌شود یا خیر. اگر آیکون باتری دیده نشود، روشن است که باتری مشکل جدی دارد و خراب شده است. برای تعویض باتری گوشی‌ها و تبلت‌هایی که باتری از نوع جداشدنی نیست، به مراکز تعمیرات تخصصی مراجعه کنید.

در صورت نمایش آیکون صاعقه یا آیکون باتری به رنگ قرمز، باتری شارژ کافی برای روشن کردن صفحه نمایش ندارد. در این صورت باید حدود ۱۰ دقیقه الی نیم ساعت صبر کنید که باتری شارژ شود و برای روشن کردن گوشی یا تبلت مجدداً تلاش کنید.

روش‌های حل مشکل گوشی یا تبلت اندرویدی که روشن نمی‌شود

آیا صفحه نمایش سالم است و فلت آن قطع نشده؟

گاهی صفحه نمایش خراب که در اثر سقوط گوشی و تبلت یا در صورت قطع شدن کابل ارتباطی که به آن فلت گفته می‌شود، سیاه و فاقد تصویر است و کاربر تصور می‌کند که گوشی یا تبلت به کلی روشن نمی‌شود. در این صورت باید صفحه نمایش تعویض شود و قبل از تعویض، می‌بایست بررسی شود که کابل ارتباطی شل یا پاره نشده باشد.

برای اطمینان از سالم بودن گوشی، می‌توانید کلید پاور را ۱۰ الی ۳۰ ثانیه نگه دارید تا گوشی به صورت اجباری خاموش و مجدداً روشن شود. اغلب مواقع گوشی یا تبلت حین روشن شدن لرزش خفیفی دارد و این یعنی آنچه خراب است، احتمالاً صفحه نمایش است و نه سایر قطعات. برای اطمینان از این موضوع که گوشی سالم است، می‌توانید از گوشی دیگری تماس تلفنی با گوشی خویش برقرار کنید و بررسی کنید که گوشی زنگ می‌خورد یا ویبره دارد یا خیر.

البته این احتمال وجود دارد که سیستم عامل اندروید به دلیل ویروسی شدن یا خرابی آی‌سی فلش، مشکل اساسی پیدا کرده باشد و صفحه سیاه باقی بماند. در این صورت ویروس‌یابی و فلش زدن، ممکن است مشکل را حل کند.

فکتوری ریست کردن اندروید

یک روش ساده برای حل کردن مشکلات نرم‌افزاری که موجب است جلوی اجرا شدن اندروید را بگیرند، این است که گوشی یا تبلت را Factory Reset کنید. برای این منظور می‌بایست بسته به برند و مدل گوشی، کلیدهای خاصی را در ابتدای روشن شدن گوشی نگه دارید و پس از مدتی برخی کلیدها را رها کنید و یا کلیدهایی را فشار دهید.

به عنوان مثال در اغلب برندها نگه داشتن دکمه‌ی پاور و ولوم پایین تا روشن شدن گوشی و پدیدار شدن لوگوی سازنده و سپس رها کردن کلید پاور، موجب باز شدن منوی Recovery می‌شود. در این منو یکی از گزینه‌ها، گزینه‌ی Wipe Data/Factory Reset یا در برخی برندها گزینه‌ی Factory Reset است. معمولاً با فشار دادن کلید ولوم پایین می‌توانید گزینه‌های بعدی منو را انتخاب کنید و برای فعال کردن یک گزینه، معمولاً باید دکمه‌ی Power را فشار دهید.

قبل از ریست فکتوری، معمولاً پیام تأیید نیز نمایش داده می‌شود که باید گزینه‌ی Yes را انتخاب کرده و کلید پاور را فشار دهید تا ریست فکتوری آغاز شود.

ترکیب دکمه‌هایی که در شروع به کار گوشی برای دسترسی به منوی ریکاوری باید نگه داشت، بسیار متنوع است. بهتر است گوگل کنید و کلمات Hard Reset و مدل گوشی را سرچ کنید.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای که در خصوص روش ریست فکتوری تهیه کردیم، رجوع کنید:

خرابی کلید Power یا Volume Up و یا Volume Down

گاهی اوقات کلید پاور خراب است و گوشی با روش معمول روشن نمی‌شود. البته ممکن است در این حالت هم بتوانید با اتصال به کامپیوتر از طریق کابل USB، گوشی را روشن کنید.

روش‌های حل مشکل گوشی یا تبلت اندرویدی که روشن نمی‌شود

مشکل دیگر، خرابی دکمه‌های ولوم پایین یا ولوم بالا است به این صورت که همیشه یکی از این دکمه‌ها در حال عمل کردن است. در این صورت اگر کلید پاور را فشار دهید تا گوشی روشن شود، به جای بوت شدن اندروید، وارد منوی ریکاوری یا حالت دانلود می‌شوید و با نگه داشتن کلید پاور، گوشی خاموش شده و مجدداً وضعیت تکرار می‌شود! در این صورت می‌بایست دکمه را تعمیر کنید که نیاز به مراجعه به مراکز تعمیرات تخصصی دارد.