اگر در اندروید یا در ویندوز و مرورگر اینترنت، از چند حساب کاربری گوگل استفاده می‌کنید، هر از گاهی لازم است که بین حساب‌های کاربری سوییچ کنید و همین‌طور حساب کاربری پیش‌فرض و اصلی را مشخص کنید.

برای مشخص کردن حساب پیش‌فرض حین استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب یا به زبان دیگر سایت‌های گوگل یک راهکار ساده وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد و همین‌طور نکاتی مفید در ارتباط با استفاده از چند حساب جیمیل مطرح می‌کنیم. با ما باشید.

نحوه تنظیم حساب کاربری پیش‌فرض گوگل و سوییچ بین جیمیل‌ها

استفاده از چند حساب کاربری گوگل و به عبارت دیگر Sign-in کردن در چند حساب جیمیل، گاهی سردرگم‌کننده می‌شود ولیکن گوگل امکانات جدیدی را در سال‌های اخیر پیش‌بینی کرده که به کاربر اجازه می‌دهد که محتوای مربوط به دیگر حساب‌های کاربری را به سادگی مشاهده کند و در واقع نیازی به وارد شدن به حساب‌های مختلف و خارج شدن نباشد. البته نمی‌توانید از همه‌ی خدمات آنلاین گوگل مثل سرویس ابری گوگل درایو با استفاده از ویژگی جدید استفاده کنید.

توجه کنید که محتوای مربوط به حساب کاربری پیش‌فرض، در اولین مرتبه‌ی ورود نمایش داده می‌شود. در گوشه‌ی راست و بالای صفحه نیز تصویر پروفایل و در صورت کلیک کردن، آدرس ایمیل حساب کاربری پیش‌فرض در صدر لیست ذکر می‌شود. به کلمه‌ی default داخل پرانتز توجه کنید:

آموزش تغییر حساب کاربری اصلی گوگل و نکاتی مفید برای استفاده از چند جیمیل

حساب کاربری پیش‌فرض همان جیمیلی است که اولین مرتبه برای ورود استفاده شده است. در وسایل همراه اندرویدی، حساب کاربری پیش‌فرض را می‌توانید بسته به تنظیمات سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها متفاوت انتخاب کنید. برای تنظیم حساب پیش‌فرض و اضافه کردن حساب‌های جدید و همین‌طور سوییچ کردن بین جیمیل‌ها در حالت دستاپی روش کار به این صورت است:

یک تب یا پنجره‌ی جدید در مرورگر اینترنت باز کنید و به یکی از وب‌اپلیکیشن‌های گوگل مثل جیمیل مراجعه کنید.

از حساب‌های کاربری گوگل خارج شوید. کافی است روی تصویر پروفایل در گوشه‌ی بالا و سمت راست کلیک کرده و سپس روی Sign out کلیک کنید.

گام بعدی مراجعه به وب‌سایت Gmail.com است. با حساب کاربری اصلی که می‌خواهید حساب کاربری پیش‌فرض باشد، لاگین کنید. با توجه به اینکه از سایر حساب‌های کاربری خارج شده‌اید، این حساب کاربری به عنوان اولین حساب و حساب کاربری پیش‌فرض تنظیم خواهد شد.

اکنون می‌توانید حساب‌های کاربری بعدی را اضافه کنید و در تمام حساب‌ها ورود انجام دهید تا سوییچ کردن بین حساب‌های کاربری امکان‌پذیر شود. برای این کار روی Add account از منویی که با کلیک روی تصویر پروفایل باز می‌شود استفاده کنید و مراحل بعدی را طی کنید.

برای سوییچ کردن بین حساب‌های کاربری، کافی است روی تصویر پروفایل در گوشه‌ی راست و بالای صفحه کلیک کرده و سپس روی جیمیل موردنظر کلیک کنید.

و اما چند نکته‌ی مهم و کاربردی:

  • برخی کاربران تصور می‌کنند که استفاده از چند حساب کاربری ضروری نیست اما توجه کنید که می‌توانید یک حساب کاربری شخصی برای کارهای شخصی بسازید و حساب کاربری دیگری برای کارهای شغلی خویش ایجاد کنید. در هر حساب کاربری می‌توانید از اپلیکیشن‌های گوگل به صورت مجزا استفاده کنید و حتی اکستنشن‌ها و افزونه‌های متفاوتی برای کار با سرویس‌های گوگل مثل جیمیل نصب کنید.
  • برای حساب کاربری شخصی و هر حساب کاربری مهمی، با توجه به اهمیت حفظ حریم خصوصی، می‌توانید لاگین امن دو مرحله‌ای را فعال کنید تا کسی بدون داشتن رمز عبور و همین‌طور در اختیار داشتن تلفن شما برای دریافت کد از طریق SMS، به حساب شما دسترسی نداشته باشد.
  • تنظیمات حساب‌های کاربری در هر حساب کاربری متفاوت است و همین‌طور تنظیمات مربوط به سرویس‌ها و خدمات آنلاین گوگل و این برای استفاده‌ی متفاوت از محصولات گوگل بسیار مفید است.

برای استفاده‌ی ساده‌تر از چند حساب کاربری گوگل، به این نکات نیز توجه داشته باشید:

  • برای هر حساب کاربری تصویر پروفایل متفاوتی انتخاب کنید تا حین استفاده از سرویس‌ها و اپ‌های گوگل، دچار اشتباه در انتخاب حساب کاربری نشوید.
  • برای استفاده از یک حساب کاربری دیگر می‌توانید پنجره‌ای از مرورگر را به صورت ناشناس یا Incognito باز کنید.
  • برای سوییچ سریع بین حساب‌های کاربری پراستفاده، دقت کنید که به ترتیب در پرکاربردترین حساب‌های کاربری لاگین کنید تا در صدر لیست قرار گیرند.
  • برای استفاده از سرویس بکاپ و همگام‌سازی گوگل توجه داشته باشید که به صورت هم‌زمان تنها از ۳ حساب کاربری می‌توان استفاده کرد.
  • در صورت استفاده از مرورگرهایی که چند پروفایل کاربری را پشتیبانی می‌کنند، مثل فایرفاکس یا گوگل کروم، می‌توانید برای استفاده از هر حساب کاربری، یک پروفایل کاربری متفاوت بسازید.
  • در صورت نیاز به استفاده از چند حساب کاربری در تب‌های مختلف مرورگر، توصیه می‌شود که از مرورگرهای خاصی که بعضاً مبتنی بر پروژه‌ی کرومیوم هستند، استفاده کنید. این مرورگرها به ویژه موردتوجه طراحان وب هستند.