وب‌گردی ناشناس و شخصی یا به زبان دیگر Private و Incognito یکی از ویژگی‌های مرورگرهای اینترنت است. اخیراً حالت Incognito در سرویس Google Maps با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران اضافه شده است. در واقع اگر نخواهید گوگل فعالیت‌های شما در سرویس نقشه و مسیریابی را ثبت و ضبط کند، می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید. در حال حاضر این ویژگی در اپلیکیشن Maps گوگل برای اندروید اضافه شده و به زودی در نسخه‌ی iOS اضافه می‌شود.

در ادامه روش فعال کردن حالت ناشناس در گوگل مپس اندروید را بررسی می‌کنیم.

کاربرانی که در حفاظت از حریم خصوصی کاملاً جدی هستند، ترجیح می‌دهند از برخی سرویس‌های کمپانی‌های نام‌آشنایی مثل گوگل و مایکروسافت، آمازون، اپل و بسیاری دیگر، استفاده نکنند. علت این است که همواره فعالیت‌های آنلاین کاربر در اختیار این غول‌های فناوری است و برای کاربردهای آماری، تبلیغاتی و حتی جاسوسی و اطلاعاتی از آن استفاده می‌کنند. البته همگی کمپانی‌ها تلاش می‌کنند که شفاف‌سازی کنند اما سوابق سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بهتر است اعتماد نشود!

دقت کنید که در صورت فعال کردن حالت ناشناس در مرورگری مثل گوگل کروم، ارایه‌کننده‌ی سرویس اینترنت یا به اختصار ISP به داده‌هایی که مبادله می‌شود دسترسی دارد. گوگل هم به این اطلاعات دسترسی دارد. لذا حالت Incognito آن‌طور که برخی کاربران تصور می‌کنند، امن و شخصی نیست.

آشنایی با کارکرد Incognito در گوگل مپس

یکی از قابلیت‌های جدید در سرویس گوگل مپس، حالت ناشناس یا Incognito Mode است. این قابلیت در نسخه‌ی اندرویدی گوگل مپس اضافه شده و در سایر پلتفرم‌ها در آینده اضافه می‌شود. زمانی که حالت ناشناس را فعال می‌کنید، تصویر پروفایل شما با آیکون شخص ناشناس جایگزین می‌شود.

آشنایی با حالت ناشناس یا Incognito در گوگل مپس و روش فعال کردن آن

این آیکون برای کاربران Google Chrome کاملاً شناخته‌شده است.

در حالت ناشناس فعالیت‌های شما در اپلیکیشن Maps روی سرورهای گوگل ذخیره نمی‌شود و به عبارت دیگر از طریق حساب کاربری گوگل همگام‌سازی نخواهد شد. از طرفی پیشنهاداتی که با توجه به سلیقه و سوابق کاربر ارایه می‌شده هم مثل همیشه نخواهد بود. اگر نام مکانی را جستجو کنید، آنچه سرچ کرده‌اید ذخیره نمی‌شود.

در حالت ناشناس موقعیت مکانی منزل و محل کار شما مشخص نیست و لذا مدت زمان رسیدن به مکان‌ها مثل همیشه محاسبه و نمایش داده نمی‌شود. موقعیت مکانی شما هم برای دیگران ناشناس می‌ماند!

در حالت ناشناس از نوتیفیکیشن‌ها و پیشنهاد واژه‌ها طبق سوابق جستجو و همین‌طور نقشه‌های آفلاین که قبلاً ذخیره کرده‌اید، قابلیت استفاده از Google Assistant و میکروفون برای مسیریابی و مکان‌های ذخیره شده و علامت‌گذاری شده خبری نیست!

نحوه فعال کردن حالت ناشناس در گوگل مپس

برای فعال کردن حالت Incognito در گوگل مپس، ابتدا اپلیکیشن Maps را اجرا کنید و سپس روی آیکون پروفایل خویش در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید.

آشنایی با حالت ناشناس یا Incognito در گوگل مپس و روش فعال کردن آن

آشنایی با حالت ناشناس یا Incognito در گوگل مپس و روش فعال کردن آن

در منوی باز شده روی Turn on Incognito Mode تپ کنید. به این ترتیب تصویر پروفایل حساب کاربری شما به آیکون شخص ناشناس تغییر می‌کند.

آشنایی با حالت ناشناس یا Incognito در گوگل مپس و روش فعال کردن آن

زمانی که این حالت فعال می‌شود، پیام Turning on Incognito Mode in Maps does not affect how your activity is used or saved by internet providers, other apps, voice search, and other Google services نمایان می‌شود که به معنی رویت شدن فعالیت‌های شما توسط ISP و اپ‌های دیگر و جستجوی صوتی و سرویس‌های مختلف گوگل است.

غیرفعال کردن Incognito Mode در Google Maps

برای ذخیره کردن فعالیت‌ها، جستجوها و به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی، می‌بایست حالت ناشناس را غیرفعال کنید. البته برای به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی، اپلیکیشن‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید به موازات گوگل مپس استفاده کنید.

برای شروع روی آیکون شخص ناشناس در محل تصویر پروفایل تپ کنید.

آشنایی با حالت ناشناس یا Incognito در گوگل مپس و روش فعال کردن آن

و در منوی باز شده روی Turn off Incognito Mode تپ کنید.

آشنایی با حالت ناشناس یا Incognito در گوگل مپس و روش فعال کردن آن