شاید در خرید موس با اصطلاح موس گیمینگ برخورد کرده باشید، قیمت موس گیمینگ معمولاً بیشتر از موس‌های معمولی است هر چند موس گیمینگ ارزان نیز در بازار موجود است. سوال اصلی این است که تفاوت موس گیمینگ با موس معمولی چیست؟ آیا کیفیت ساخت و عملکرد موس گیمینگ و امکانات جانبی آن، به قدری است که هزینه‌ی بیشتری برای خرید موس صرف کنیم یا عبارت موس گیمینگ صرفاً بار تبلیغاتی و بازارگرمی دارد؟!

در ادامه در مورد خرید موس گیمینگ و تفاوت موس گیمینگ با موس معمولی بحث می‌کنیم و به پاسخ این سوال می‌رسیم که خرید موس گیمینگ به صرفه است یا خیر. با سیاره‌ی آی‌تی در ادامه مطلب همراه شوید.

موس گیمینگ هم مثل موس معمولی قیمت‌های متنوعی دارد، از برندهای درجه یک با قیمت سرسام‌آور گرفته تا برندهای بی‌کیفیت که حتی به اندازه‌ی هزینه‌ای که مشتری می‌کند، کار نمی‌کنند و زودتر از آنچه فکر می‌کنید، خراب می‌شوند. البته در حالت کلی قیمت موس گیمینگ یک برند خاص، معمولاً بیشتر از قیمت موس معمولی همان برند است. بهتر است ابتدا به ویژگی‌های یک موس گیمینگ نگاهی داشته باشیم تا انتخاب بهترین موس گیمینگ با توجه به امکاناتی که نیاز داریم، ساده‌تر شود.

موس گیمینگ چیست؟ موس گیمینگ ارزان بخریم یا موس معمولی و باکیفیت؟

موس گیمینگ چیست؟

موس گیمینگ تعریف مشخصی ندارد و استفاده از واژه‌ی Gaming Mouse روی بسته‌بندی کالاها، طبق معیار و استاندارد خاصی صورت نمی‌گیرد. اما به طور کلی موس گیمینگ از نظر مشخصات و طراحی، ویژگی‌های خاصی دارد:

  • ارگونومی و طراحی موس گیمینگ بهتر است، به خصوص برای سریع و حرفه‌ای بازی کردن.
  • در موس گیمینگ حتی موقعیت دکمه‌ها برای استفاده‌ی ساده‌تر بهینه می‌شود.
  • کلیدهای موس گیمینگ معمولاً بیشتر از موس‌های معمولی است.
  • بعضی از موس‌های گیمینگ کلیدهای ماکرو برای برنامه‌نویسی و انجام خودکار و سریع کارهای مختلف دارند.
  • سنسور موس گیمینگ معمولاً رزولوشن بالاتری نسبت به موس معمولی دارد. البته بیشتر گیمرها از DPI بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ استفاده می‌کنند و ارقامی مثل 20000 چندان کاربردی نیست.
  • عملکرد سنسور موس گیمینگ روی سطوح مختلف، معمولاً بهتر از موس معمولی است.
  • بعضی از موس‌های گیمینگ قابلیت تنظیم وزن با اضافه و کم کردن وزنه‌های کوچک دارند.
  • بعضی از موس‌های گیمینگ طراحی ماژولار دارند و به عبارتی کاربر می‌تواند قطعات موس را متناسب با سلیقه و نیاز جدا کند یا به شکل متفاوتی مونتاژ کند.
  • دکمه‌ی تنظیم DPI روی اغلب موس‌های گیمینگ موجود است، البته روی موس‌‌های معمولی امروزی نیز این دکمه متداول شده است.
  • بعضی از موس‌های گیمینگ نورپردازی RGB یا چراغ‌های LED برای زیبایی بیشتر دارند.

این ویژگی‌ها در بعضی از موس‌های معمولی نیز دیده می‌شود که البته با برچسب موس گیمینگ به فروش نمی‌رسند! به عنوان مثال زمانی که هزینه‌ی زیادی برای خرید موس با برندهای درجه یک مثل A4Tech و لاجیتک و ریزر و غیره پرداخت می‌کنید، حتی اگر موسی که خریداری کرده‌اید، موس گیمینگ نباشد، ارگونومی خوبی دارد، از نظر وزن و امکانات و کیفیت کار نیز بهتر از موس گیمینگ ارزان و بی‌کیفیت است. طبعاً موس گیمینگ لاجیتک و موس گیمینگ ریزر که قیمت سرسام‌آوری دارد نیز بهتر از موس‌های گیمینگ برندهای ارزان است.

موس گیمینگ چیست؟ موس گیمینگ ارزان بخریم یا موس معمولی و باکیفیت؟

مزیت و عیب موس گیمینگ بی سیم

موس گیمینگ وایرلس از این جهت که هیچ سیم دست و پاگیری در اطراف میز کامپیوتر اضافه نمی‌شود، یک مزیت مهم دارد. حتی می‌توانید از روی صندلی بلند شوید و موقتاً از فاصله‌ی چند متری با سیستم گیمینگ کار کنید.

موس گیمینگ چیست؟ موس گیمینگ ارزان بخریم یا موس معمولی و باکیفیت؟

موس گیمینگ بی سیم نیز به وفور طراحی و تولید شده است اما گیمرهای حرفه‌ای معمولاً از موس سیمی استفاده می‌کنند چرا که می‌خواهند خیالشان از جهت قطع و وصل شدن ارتباط راحت باشد. البته موس گیمینگ بی سیم مرغوب که به ندرت ارتباط بی‌سیم آن قطع می‌شود نیز موجود است.

به طور کلی در محیطی که پر از امواج الکترومغناطیسی مربوط به مودم وایرلس، وسایل بلوتوثی مثل هدفون و هندزفری بلوتوث و گوشی و تبلت است، ممکن است تداخل الکترومغناطیسی هر از گاهی مانع عملکرد دقیق و سریع موس بشود. البته برای جلوگیری از تداخل نیز راهکارهای ساده‌ای وجود دارد، به عنوان مثال می‌توانید باند فرکانسی مودم یا روتر وایرلس را روی ۵ گیگاهرتز تنظیم کنید در حالی که فرکانس کاری موس گیمینگ بی‌سیم روی ۲.۴ گیگاهرتز است و ضمناً از هندزفری و هدفون و سایر وسایل بی‌سیم استفاده نکنید. به این ترتیب مشکلی در عملکرد موس گیمینگ پیش نمی‌آید.

خرید موس گیمینگ به صرفه است؟

مسأله و سوال اصلی خریدار موس که موس را برای کاربردهای عادی و بازی کردن در سطح نه چندان حرفه‌ای لازم دارد، این است که:

آیا خرید موس گیمینگ ضروری است؟

پاسخ کوتاه این است که برای بعضی از کاربردها بله و برای عموم کاربردها خیر.

اما توضیح کامل‌تر: اگر برای کارهای روزمره مثل استفاده از اینترنت و برنامه‌های آفیس، به دنبال یک ویژگی خاص موس نباشید، یک موس باکیفیت که از نوع موس گیمینگ نیست، حتی برای بازی کردن نیز خوب و کافی است و شاید سال‌ها برایتان کار کند. در این صورتو نیازی به هزینه‌ی بیشتر برای خرید موس گیمینگ نیست.

نکته‌ی جالب این است که بعضی از گیمرها به جای خرید موس گیمینگ با برندهای معروف مثل موس گیمینگ ایسوس، تحت تأثیر نام‌گذاری و ظاهر رنگارنگ موس گیمینگ ارزان و بی‌کیفیت بعضی از برندها قرار می‌گیرند و در نهایت پس از مدتی پشیمان می‌شوند.

اما برای کارهای روزانه به قابلیت خاصی نیاز دارید، خرید موس گیمینگ منطقی است. به عنوان مثال شاید بخواهید با کلیدهای متعدد یک موس گیمینگ که قابلیت برنامه‌ریزی دارد، کارهایی مثل فشار دادن کلیدهای موس و کیبورد با ترتیبی خاص را تنها با زدن یک کلید موس انجام دهید. در این صورت خرید موس گیمینگ دارای کلید ماکرو توصیه می‌شود. یک تفاوت کیبورد گیمینگ با معمولی نیز وجود کلیدهای ماکرو در بعضی از کیبوردهای گیمینگ است.

یا مثال دیگر از کاربردهای خاص این است که شاید بخواهید از موس روی سطح شیشه‌ای یا سطحی که چندان بهینه نیست، استفاده کنید، آن هم بدون موس پد. در این حالت خرید موس گیمینگ با حسگر قوی ضروری می‌شود. البته قبل از خرید، مطمئن شوید که حسگر موس گیمینگی که می‌خرید، روی سطح موردنظر به خوبی کار می‌کند.

بنابراین در خرید موس

شما خرید موس گیمینگ ارزان را ترجیح می‌دهید یا موس معمولی و مرغوب؟

چه تجربیات خوب و بدی در خرید موس گیمینگ داشته‌اید؟