یکی از ارورهایی که در استفاده از اپلیکیشن فروشگاه گوگل پلی با آن روبرو می‌شویم، ارور This Item Isn’t Available in Your Country است که معنای آن روشن است: این آیتم در کشور شما در دسترس نیست! برای رفع این پیام خطا و دانلود و نصب اپ‌های موردنظر، می‌توانید از سرویس‌های تغییر IP و به زبان دیگر VPN استفاده کنید تا کاربری از کشوری دیگر محسوب شوید.

از طرف دیگر می‌توانید تنظیمات حساب کاربری خویش را تغییر بدهید تا گوگل شما را ساکن یکی از کشورهایی که محدودیت دارند، نداند و به شما اجازه‌ی دانلود و نصب اپلیکیشن موردنظر را بدهد.

در ادامه به بررسی بیشتر این پیغام خطا و روش رفع ارور آن می‌پردازیم. با ما باشید.

آشنایی با ارور This Item Isn’t Available in Your Country در گوگل پلی

حین استفاده از اپلیکیشن Play Store که منبع اصلی دانلود و نصب اپلیکیشن در اندروید است، گاهی با اپ‌هایی روبرو می‌شویم که راهی برای نصب کردنشان وجود ندارد و در واقع به جای دکمه‌ی Install، پیغام خطایی نمایش داده می‌شود. نمونه‌ای از این پیام خطا را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

روش‌های رفع ارور This Item Isn’t Available in Your Country در دانلود اپ از گوگل پلی

این آیتم در کشور شما در دسترس نیست، خطایی است که گاهی به سادگی برطرف می‌شود و می‌توانید اپ را نصب کنید. قبل از هر چیز به دلایل نمایش این پیام اشاره می‌کنیم.

قانون Copyright و محدودیت‌های گوگل برای برخی کشورها

استفاده از محتوای دیجیتال مثل فیلم‌ها، موسیقی، اپلیکیشن و نرم‌افزار و حتی عکس‌ها و طرح‌ها، معمولاً با توجه به قانون کپی‌رایت محدودیت‌هایی دارد. این محدودیت‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال همه‌ی کاربران می‌توانند حساب کاربری در نت‌فلیکس بسازند و از وب‌سایت Netflix برای تماشای فیلم و سریال استفاده کنند اما تماشا کردن تمام فیلم‌ها امکان‌پذیر نیست و هر کاربر بسته به موقعیت جغرافیایی محدودیت‌هایی دارد.

بنابراین اولین علت نمایش پیغام This Item Isn’t Available in Your Country در گوگل پلی این است که شما با توجه به IP Address اینترنت خویش، از کشوری به گوگل پلی متصل شده‌اید که محدودیت‌هایی برای آن کشور در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر در استفاده از برخی اپ‌ها برای کاربران آن کشور، محدودیت قرار داده شده است. شناسه‌ی IP به راحتی با استفاده از سرویس‌های VPN که واسطه‌ی شما و سایت‌ها می‌شوند، قابل تغییر است و در واقع به جای اینکه مستقیماً به سرورهای گوگل متصل شوید، می‌توانید از طریق شبکه‌ای مجازی در کشوری دیگر به سرورهای گوگل وصل شوید. در این صورت پیغام This Item Isn’t Available in Your Country احتمالاً از بین می‌رود.

تنظیمات حساب کاربری و موقعیت مکانی

یکی از تنظیماتی که کاربران در اندروید و دیگر سیستم عامل‌ها انتخاب می‌کنند، موقعیت جغرافیایی و ساعت و روش پرداخت است. این اطلاعات هم می‌تواند منجر به نمایش پیام خطا در گوگل پلی شود! در واقع تنها روش شناسایی کشوری که کاربر در آن ساکن است، استفاده از شناسه‌ی IP نیست بلکه با توجه به تنظیمات حساب کاربری هم این مهم قابل تشخیص است.

توجه داشته باشید که گاهی سازنده‌ی اپلیکیشن تصمیم می‌گیرد که استفاده از اپ را برای کاربران همه‌ی کشورها مجاز نکند و از این رو ممکن است پیام خطای اشاره شده، مرتبط با تصمیمات و تحریم‌های گوگل نباشد.

برای حل کردن ارور موردبحث می‌توانید تغییراتی در تنظیمات حساب کاربری خویش بدهید و پس از پاکسازی کش، شانس خود را مجدداً امتحان کنید. شاید حتی بدون استفاده از VPN و تغییر IP، ارور محدودیت دسترسی به برخی اپلیکیشن‌ها برطرف شود.

روش‌های حل کردن ارور This Item Isn’t Available in Your Country در گوگل پلی

و اما به جمع‌بندی نهایی می‌رسیم و ۳ روش و مرحله‌ی حل کردن مشکل دسترسی به برخی آیتم‌ها در گوگل پلی را مرور می‌کنیم. مراحل کار شامل این موارد است:

  • تغییر IP Address از طریق اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های VPN
  • تغییر تنظیمات حساب کاربری
  • پاکسازی کش اپ‌ها و اجرای مجدد اپ گوگل پلی یا خاموش و روشن کردن محصول اندرویدی و اجرای گوگل پلی

در ادامه به توضیح کامل هر مرحله‌ی رفع ارور می‌پردازیم.

استفاده از اپ‌های تغییر IP یا VPN

سرویس‌های VPN‌ یا شبکه‌ی مجازی خصوصی در حقیقت شامل سرورهایی هستند که واسطه‌ی بین شما و سرور سایت‌ها می‌شود. برخی از کاربران این سرویس‌ها را با نام فیلترشکن می‌شناسند که البته یکی از کارکردهای VPN است. طبعاً این سرورها به اطلاعاتی که منتقل می‌شود دسترسی دارند و اگر اطلاعات رمزگذاری نشده باشد، امنیت و حریم خصوصی کاربر به خطر می‌افتد. حتی با وجود رمزگذاری نیز نمی‌توان حفره‌های امنیتی که هکرها برای نفوذ کشف می‌کنند را نادیده گرفت و با خیال راحت از VPN برای وب‌گردی استفاده کرد.

استفاده از VPN در سایت‌هایی با اطلاعات حیاتی و حساس مثل بانک‌ها توصیه نمی‌شود و علاوه بر این نباید از سرویس‌های VPN رایگان و مشکوک استفاده کرد چرا که ممکن است منبع درآمد این سرویس‌ها، فروش اطلاعات کاربر باشد! برخی سرویس‌های VPN‌ و فیلترشکن‌ها حتی با دانلود و نصب اپلیکیشن‌های آلوده که در واقع ویروس و بدافزار هستند، گوشی یا تبلت اندرویدی را ویروسی می‌کنند! 

بنابراین در انتخاب اپلیکیشن VPN کمال دقت و توجه را داشته باشید و موارد شناخته‌شده و مورد اعتماد را استفاده کنید. اما در نهایت پس از نصب و ورود به حساب کاربری و در واقع اتصال به سرورهای شبکه‌ی مجازی خصوصی، ممکن است با اجرا کردن اپلیکیشن گوگل پلی، متوجه شوید که ارور This Item Isn’t Available in Your Country همچنان پابرجاست! در این صورت مرحله‌ی بعدی را انجام دهید.

پاکسازی کش اپلیکیشن‌ها

ممکن است با استفاده از VPN شناسه‌ی آی‌پی خویش را تغییر داده باشید اما این تغییر سریعاً در اپلیکیشن گوگل پلی منعکس نشده باشد. در این صورت می‌بایست اپلیکیشن Google Play را ببندید و کش آن را پاکسازی کنید و آن را مجدداً اجرا کنید. مراحل به این صورت است:

ابتدا دکمه‌ی Recent یا دکمه‌ی نمایش اپ سوییچر را فشار دهید تا اپ‌های باز نمایان شود و اپ گوگل پلی را ببندید. البته می‌توانید پس از تپ روی Clear Cache در مراحل بعدی، اپ را Force Stop کنید.

اپلیکیشن Settings اندروید را اجرا کنید یا روی آیکون چرخدنده که با پایین کشیدن نوار وضعیت در گوشی‌ها یا باز کردن پنل گوشه‌ی پایین صفحه در تبلت‌های بزرگ نمایان می‌شود، تپ کنید.

در تنظیمات روی گزینه‌ی Apps یا Applications تپ کنید و در لیست تمام اپ‌ها یا All Applications، اپ Google Play Store را پیدا کنید و روی آن تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی دکمه‌ی Clear Cache تپ کنید. برای توقف اجباری اپلیکیشن می‌توانید در این مرحله روی دکمه‌ی Force Stop تپ کنید، البته اگر در اولین مرحله اپ را نبسته‌اید.

اکنون اپلیکیشن Google Play را از نو اجرا کنید.

برای توضیحات بیشتر در مورد روش پاکسازی کش اپلیکیشن‌ها در اندروید به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

به صفحه‌ی دانلود اپ موردنظر بروید و بررسی کنید که مشکل برطرف شده است یا خیر. در صورت حل نشدن مشکل، می‌بایست تنظیمات حساب کاربری را تغییر دهید.

تغییر موقعیت مکانی در تنظیمات حساب کاربری

تغییر روش پرداخت و استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی معمولاً برای کاربران ایرانی ممکن نیست چرا که حساب بین‌المللی ندارند! لذا توصیه می‌شود که صرفاً در حساب کاربری گوگل یا در واقع Gmail، زبان انگلیسی و کشوری مثل ایالات متحده‌ی آمریکا را انتخاب کنید. با این کار احتمالاً محدودیت‌هایی که در استفاده از خدمات گوگل تجربه می‌کنید، کمتر می‌شود.

برای تغییر دادن موقعیت مکانی از طریق حساب کاربری، مراحل زیر را در وسایل همراه انجام بدهید:

اپلیکیش Google Play را اجرا کنید.

روی منو تپ کرده و سپس روی Account و Country and profiles تپ کنید.

در بخش انتخاب کشور، کشوری را انتخاب کنید که احتمال می‌دهید محدودیتی در دانلود اپلیکیشن موردنظر ندارد.

مراحل افزودن روش پرداخت مربوط به آن کشور را تکمیل کنید.

گوگل پلی برای تغییر روش پرداخت و در واقع ایجاد پروفایل جدید برای پرداخت هزینه‌ها، حداکثر ۴۸ ساعت زمان لازم دارد. ممکن است تغییرات پس از چند دقیقه الی چند ساعت عملیاتی شود. لذا صبر کنید و پس از چند ساعت برای نصب اپ تلاش کنید. دقت کنید که در حال حاضر تغییر کشور تنها ۱ بار در سال امکان‌پذیر است!

با تغییرات فوق اگر همچنان در دانلود اپلیکیشن با پیغام محدودیت دسترسی روبرو می‌شوید، پاکسازی کش اپلیکیشن گوگل پلی و توقف اجباری و اجرای مجدد آن را آزمایش کنید.