مرورگر جدید Opera GX‌ محصولی دیگر از سازنده‌ی مرورگر معروف Opera است که به عنوان یک مرورگر گیمینگ برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری طراحی شده است. این مرورگر علاوه بر ظاهری که شبیه بازی‌ها و محصولات گیمینگ است، از Razer Chroma پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌هایی مثل محدود کردن میزان استفاده از CPU و RAM در آن پیش‌بینی شده است.

در ادامه به معرفی مرورگر جدید اپرا می‌پردازیم و فواید آن برای گیمرها را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با Opera GX

مرورگر Opera GX در حال حاضر فقط برای سیستم عامل ویندوز منتشر شده است. هدف اپرا از طراحی این مرورگر جدید، استفاده در بازی‌ها بوده اما در حال حاضر نسخه‌ای برای کنسول‌های بازی امروزی یعنی ایکس‌باکس وان یا پلی‌استیشن ۴ منتشر نشده است.

مرورگر Opera GX هم مثل مرورگر اپرا بر اساس پروژه‌ی متن باز Chromium توسعه داده شده و لذا از نظر قابلیت‌ها و عملکرد، شباهت‌هایی به گوگل کروم دارد. به علاوه زمانی که صفحات سایت‌های مختلف را باز می‌کنید، ظاهر سایت‌ها معمولاً درست شبیه به آن چیزی است که در کروم تجربه کرده‌اید. حتی قابلیت نصب کردن اکستنشن‌های کروم روی مرورگر Opera GX‌ وجود دارد.

مرورگر Opera GX یک مرورگر رایگان است که در نمایشگاه E3 امسال معرفی شده است و در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایشی یا دقیق‌تر بگوییم، Early Access قرار دارد.

آشنایی با Opera GX: مرورگر گیمینگ اپرا برای بازی‌خورها

ویژگی‌های مرورگر گیمینگ

قبل از هر چیز به این مسأله‌ی مهم توجه کنید که قرار نیست مرورگر گیمینگ که به اصطلاح برای اجرای بهتر بازی‌ها طراحی شده، سرعت اجرای بازی‌ها را در حد زیادی بیشتر کند. موضوع اصلی این است که در یک مرورگر مخصوص بازی‌ها، امکاناتی برای لذت بردن از بازی‌ها وجود دارد که شاید در دیگر مرورگرها وجود نداشته باشد.

به عنوان مثال در مرورگر Opera GX علاوه بر تم زیبای گیمینگ که موردعلاقه‌ی بازی‌خورها است، پنلی برای دسترسی به سرویس استریم ویدیو Twitch، بخشی برای چک کردن اخبار بازی‌ها و پیشنهادهای ویژه مربوط به بازی‌ها و حتی افکت‌های صوتی موردعلاقه‌ی بازی‌خورها پیش‌بینی شده است.

تنها قابلیتی مربوط به بهینه‌سازی اجرای بازی‌ها و در واقع افزایش سرعت اجرای بازی‌ها، قابلیت محدود کردن میزان استفاده از رم و پردازنده‌ی اصلی است که GX Control نامیده شده است. طبعاً اگر از مرورگرهایی مثل Firefox‌ یا Edge استفاده کنید و تعداد افزونه‌های نصب شده و تب‌های باز را کاهش دهید هم در استفاده از منابع پردازشی صرفه‌جویی کرده‌اید اما این مرورگرها، مرورگر گیمینگ محسوب نمی‌شوند..

تم گیمینگ با مجتمع‌سازی Razer Chroma

پس از نصب و اجرای Opera GX، اولین چیزی که گیمر را مجذوب می‌کند، ظاهر آن است. تم تاریک با رنگ‌های درخشان که یادآور نورپردازی به کمک لامپ‌های RGB در محصولات گیمینگ است را در ظاهر Opera GX می‌بینید و با کلیک روی آیکون Easy Setup می‌توانید رنگ‌بندی را به شیوه‌ی موردعلاقه‌ی خویش تنظیم کنید. قابلیت سفارشی‌سازی تصاویر پس‌زمینه نیز وجود دارد.

آشنایی با Opera GX: مرورگر گیمینگ اپرا برای بازی‌خورها

اغلب محصولات گیمینگ Razer این قابلیت را دارند که رنگ لامپ‌های LED را انتخاب کنید. این مرورگر از Razer Chroma پشتیبانی می‌کند.،لذا با فعال‌سازی Razer Chroma، هر رنگی که در Opera GX‌ به عنوان تم اصلی انتخاب کنید، در وسایل جانبی متصل به سیستم که از Razer Chroma پشتیبانی می‌کنند نیز اعمال می‌شود. ممکن است در آینده پشتیبانی از محصولات گیمینگ دیگر کمپانی‌ها هم به این مرورگر اضافه شود هر چند خبری در این رابطه منتشر نشده است.

GX Control و مدیریت استفاده از رم و پردازنده توسط مرورگر

با کلیک روی دکمه‌ی GX Control در ستون کناری، پنل محدود کردن استفاده از رم و پردازنده نمایان می‌شود. می‌توانید با استفاده از RAM Limiter کاری کنید که حداکثر ۳ گیگابایت از ۱۲ گیگابایت رم یک سیستم گیمینگ، توسط Opera GX استفاده شود و با استفاده از CPU Limiter می‌توانید میزان استفاده از پردازنده‌ی اصلی را به ۱۰ درصد محدود کنید. تنظیمات ساده و گرافیکی است.

آشنایی با Opera GX: مرورگر گیمینگ اپرا برای بازی‌خورها

البته با محدود کردن استفاده از رم و پردازنده‌ی اصلی، وب‌گردی کندتر خواهد شد اما سرعت باز شدن صفحات سایت‌ها برای گیمرها در اولویت نیست. شاید این قابلیت جالب، عملاً موجب افزایش سرعت اجرای بازی‌ها نشود، بهتر است آن را امتحان کنید. برای این مقصود خاص، نرم‌افزارهای پولی و رایگان مختلفی طراحی شده است. قبلاً تعدادی از نرم‌افزارهای رایگان Game Booster را معرفی کردیم:

سایر قابلیت‌های Opera GX برای بازی‌خورها

در این مرورگر پنلی به اسم GX Corner همواره در گوشه‌ی سمت چپ صفحه موجود است که اخبار مهم در مورد بازی‌های جدید و فروش ویژه و تخفیف‌های جالب را نمایش می‌دهد. اخبار روزانه یا Daily News نیز یکی از بخش‌های مفید Opera GX است. 

آشنایی با Opera GX: مرورگر گیمینگ اپرا برای بازی‌خورها

در سایدبار پنل دسترسی سریع به Twitch پیش‌بینی شده که برای مرور کردن کانال‌های جالب مرتبط با بازی‌ها، مفید است. می‌توانید گیمرهایی که آنلاین هستند و بازی خاصی را استریم می‌کنند، مشاهده کنید. در صورت استریم یک بازی توسط کانال دنبال‌شده، نوتیفیکیشنی نمایش داده می‌شود.

در مرورگر Opera GX‌ صداها نیز مرتبط با دنیای بازی است! به افکت‌های صوتی این مرورگر، GX Sound گفته می‌شود. به عنوان مثال زمانی که موس را روی یکی از آیکون‌های Speed Dial قرار می‌دهد و مکث می‌کنید، صدایی پخش می‌شود. این صداها توسط Rubén Rincón و band Berlinist طراحی شده و برای بازی‌خورها جالب است.

در این مرورگر جدید اپرا می‌توانید از قابلیت‌های Opera مثل سایدبار حاوی سرویس‌های مسنجر فیس‌بوک، تلگرام، واتس‌اپ و غیره نیز استفاده کنید. adblocker داخلی برای مسدود کردن تبلیغات و سرویس VPN‌ رایگان نیز در آن موجود است.